文献番号 カテゴリ 表題 カテゴリ(英) 表題(英) 著者 著者(英) 勤務先 勤務先(英) 抄録 抄録(英) 出典 出典(英) 巻 号 開始ページ 終了ページ 発行年 発行月 20分類 キーワード 言語コード 論文種類 文献種類 ページ数 文献提供方法 綴じ方 20024677 技術の窓 軽自動車についての一考察―受ける制限と優遇とのバランス― Essay A Study of Light Mini-cars―The balance between restrictions and favored treatments― 新宮 威一 Iichi Singu ダイハツ工業 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 2 3 2002 9 J 0 102 2 1 L 20024678 超の世界 シリコンジャイロ Essay Silicon Gyroscope 小林 真司 Shinji Kobayashi 村田製作所 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 99 100 2002 9 J 0 102 2 1 L 20024679 なるほどのコーナー スポットライト 燃料電池 Essay Fuel Cell 河津 成之 Shieyuki Kawatsu トヨタ自動車 TOYOTA MOTOR Corpration 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 111 112 2002 9 J 0 102 2 1 L 20024680 匠の技 高精密への挑戦 北野谷 久 スズキ金型グループ 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 113 113 2002 9 J 0 102 1 1 L 20024681 連載 規格委員会活動レポート 躍進著しい圧縮天然ガス自動車の規格づくり  Technical Data Remarkable Standardization of Compressed Natural Gas Vehicles 小池 健一;杉山 光雄;橋本 琢磨;米田 進 Kenichi Koike;Mitsuo Sugiyama;Takuma Hashimoto;Susumu Maita いすゞ自動車;本田技術研究所;いすゞ自動車;日本ガス協会 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 114 116 2002 9 J 0 102 3 1 L 20024682 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  自動車の燃費規制の現状と将来動向自動車の燃費規制の現状と将来動向 Topics: Recent Technology of Engine and Drive Train Trends in Fuel Economy Standards, Now and Future 湊 清之 Kiyoyuki Minato 日本自動車研究所 日本は2012年で温室効果ガス排出量を基準年比6%削減を果たすため、COP3以降、政府指導による省エネルギーが要求された。しかし、乗用車用エネルギー需要は大幅に伸び続けている。本稿は自動車エネルギー消費抑制に向けた日本と各地域が取組んでいる燃費規制に焦点をあて、環境負荷の小さい自動車交通のあり方を述べている。 After the Kyoto Conference, the Japanese Government demanded improving fuel efficiency for vehicles. Further reduction in CO2 emissions are required by the automotive world. In order to better the current situation where energy consumption is rapidly increase, relating to energy consumption of vehicles and new automobile technology are required. This report presents an overview and comparison of vehicle fuel economy standards in Japan, Europe, the USA and Asia, to provide an informative context for assessing the outlook on vehicle fuel economy trends and standards. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 10 15 2002 9 19 J 0 102 6 1 L 20024683 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  東京都のディーゼル車対策 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Measures to Counter Emission Gas of Diesel Vehicles in Tokyo Metropolis 平林 宣広 Nobuhiro Hirabayashi 東京都環境局 自動車、特にディーゼル車排気ガスによる大気汚染から都民の健康を守るため、東京都は条例で粒子状物質(PM)排出基準に適合しないディーゼル車の都内運行を禁止する(2003年10月施行)。本文は、東京都のディーゼル車規制の概要や粒子状物質減少装置指定制度、各種支援策、近隣県の規制動向などを紹介する。 With a view to protecting air pollution caused by the automobile exhaust gas, particularly from diesel engine vehicles, the Tokyo Metropolitan Government have established a new Metropolitan regulation to prohibit the use of diesel engine vehicles that cannot conform to suspended particulate matter(SPM)emission standard in the metropolitan area. This regulation will execute in October 2003.This paper describes an outline of the regulations relating to diesel vehicles, designation system of SPM control equipment, and various kinds of support measures in the Government. Trends of the same regulations in Prefectures around Tokyo Metropolis are also mentioned. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 16 19 2002 9 2 J 0 102 4 1 L 20024684 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  欧州における燃費向上技術の動向 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Technical Trend of Fuel Economy Improvement in Europe 野平 英隆 Hidetaka Nohira エイヴィエルジャパン AVL Japan K.K 欧州における最近の乗用車の燃費攻城技術の動向について解説する。改善技術は、エンジンを中心に、始動暖機および摩擦・補機類等でのエネルギー損失低減技術およびガソリンエンジンの可変動弁系、リーンバーン(SIDIを含む)およびダウンサイジング技術等について、コスト分析を含めて述べる。 This is an explanation of the recent European technical trend of research and development to improve fuel economy for passenger cars. Various technologies such as friction and ancillary parts loss reduction during engine warm-up process of a vehicle, full variable valve timing, lean burn, SIDI and down-sizing for gasoline engine are reported. Cost analysis of these technologies is also described. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 20 26 2002 9 4 J 0 102 7 1 L 20024685 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  ディーゼル機関の研究開発動向 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train The Trend of Research and Development in Diesel Engines 佐々木 静夫 Shizuo Sasaki トヨタ自動車 TOYOTA MOTOR Corpration ディーゼル機関は地球温暖化物質低減のための最も重要な技術アイテムの一つである。また、弱点である排気エミッションについても、世界各地の革新的技術を用いて、その改善が進められつつある。一つは最新のエンジンモディフィケーションであり、他方は後処理技術である。特に最近の後処理技術の進展は注目に値する。 Advanced diesel engines are expected to be one of the most important technological items for suppressing green house effects. And the disadvantage of impure exhaust gas emission is being improved by using profound innovative technologies in all over the world. One is the latest research and development in engine modification, and another is the technology of after treatment systems for diesel engines. Especially, the progress of current after treatment technology should not be passed up. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 27 32 2002 9 2 J 0 102 6 1 L 20024686 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  ディーゼル排気微粒子の分級計測技術 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Measurement of Number Distribution of Diesel Exhaust Particulates 斉藤 敬三 Keizo Saito 産業技術総合研究所 ディーゼル排ガス中のナノ微粒子による健康影響が懸念されていることから、粒子系毎の濃度変化や化学組成の解明に関心が集まっている。本稿では、ディーゼル排気ナノ微粒子の分級計測技術の最近の動向について、粒子の電気移動度法を利用する方法、装置を中心に筆者らが行ってきた研究結果の紹介と絡めて解説する。 The nanometer-size particles in the diesel exhaust emission are attracting considerable attention, because of the anxiety about their effect on environmental and health impact. Generally, the distributions of diesel particulate matter are complicated in the nanometer size regime that contains some peaks depending on the various particle formation mechanisms. In this report, a differential mobility analyzer which can measure the particle size distribution of diesel exhaust particulate is mainly described and then the new technology for measuring the nanoparticles is reviewed. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 33 38 2002 9 9 J 0 102 6 1 L 20024687 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  ドライブトレインの変遷と最新技術動向 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Current Circumstances and Background of Development of Drive Train 矢田 恒二 Tsuneji Yada 矢田技術士事務所 YADA Engineering Consulting Office 変速機の変遷とその技術的背景について展望している。取り上げた変速機は手動変速機、自動変速機、トラクションドライブ式およびベルト式を含めた無段変速機、およびハイブリッド式である。変速機は変速操作をやりやすくすることを目指して技術開発が進んだが、近年になってエネルギー問題、環境問題の対策技術として技術課題が変化してきたことを述べる。 This paper describes the current circumstances and background of development of transmission technology, which is related with manual transmission, automatic transmission, and continuously variable transmission including traction drive and belt type, and hybrid type. In the beginning of the development the focus was placed on easy operation of gear shift, but in recent years technology of transmission moved with the aim of sofving ecological and environmental problems. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 39 44 2002 9 5 J 0 102 6 1 L 20024688 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  トラック用ドライブトレインの最新技術 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train The Latest Technology of Truck Drivetrain 古賀 英隆 Hidetaka Koga いすゞ自動車 16段マニュアルトランスミッションに食う圧アクチュエータを外付けすることで、クラッチと変速を完全自動化した大型トラクタ用Smoother-Gと6段マニュアルトランスミッションの乾式クラッチの代わりにフルードカップリングと湿式クラッチを組み込んだ中型トラック用Smoother-Fを紹介する。 Smoother-G for heavy duty tractors achieved to automate clutch and gear shifting operations by adding pneumatic actuators to 16-speed manual transmission. Smoother-F for medium duty trucks replaced the dry clutch of 6-speed manual transmission by a fluid coupling and wet multi-clutches and made an automated clutch operation. The wet clutches made the clutch maintenance free and the fluid coupling isolated the diesel engine vibration. These easy drive systems have been developed to reduce life cycle cost including fuel economy, maintenance costs, and an initial cost. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 45 49 2002 9 5 J 0 102 5 1 L 20024689 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  新型5速オートマチックトランスミッションの開発 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Development of New 5-speed Automatic Transmission 御子柴 美典;村上 賢一郎;道岡 浩文;水島 輝久 Yoshinori Mikoshiba;Kenichiro Murakami;Hirofumi Michioka;Teruhisa Mizushima 日産自動車;日産自動車;ジヤトコ;ジヤトコ NISSAN MOTOR Co.,LTD;NISSAN MOTOR Co.,LTD;JATCO Co.,LTD;JATCO Co.,LTD 21世紀の始まりとともに投入したは、構造からリニュウアルしたトランスミッションである。近年要求の高まっている「環境への配慮」と高い「走り」の性能を両立させる事を目標に開発した。本稿では、新型5速オートマチックトランスミッションを紹介する。 A 5-speed automatic transmission, the RE5R05A model, that has been installed in a new CIMA, is a new type of transmission with new configuration. The RE5R05A model has been designed for the performance of much better fuel consumption, and environmental friendliness. This paper describes the technical features of the new 5-speed automatic transmission. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 50 54 2002 9 5 J 0 102 5 1 L 20024690 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  マニュアルモード8段付きトロイダルCVTの紹介 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train An Introduction of Toroidal CVT with Manual Mode of 8 Steps 河村 泰孝;菊地 暁 Yasutaka Kawamura;Akira Kikuchi ジヤトコ;日産自動車 JATCO Co.,LTD;NISSAN MOTOR Co.,LTD トロイダルCVTをスポーティー車に適用した、マニュアルモード変速線を改良して駆動力と変速時段差の最適化を行った。ドライバ意志の車への伝達は操作性が優れているパドルシフトスイッチで行い、且つスイッチ操作の直後に変速が終わる様に変速速度を向上することにより、運転者が意のままに変速できる様に改良した。 We applied Toroidal CVT to sporty vehicles. The improved manual mode shifting map has been improved so as to provide optimum driving force and engine revolution difference at shifting. The paddle shift switch, which has excellent operatability, carrys driver`s will to the vehicle quickly, and the improved shifting map completes shifting just after the switch operation, and provides exhilarating driving at your will. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 55 59 2002 9 5 J 0 102 5 1 L 20024691 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  CVT用金属ベルトの開発―エレメント間クリアランス及びノーズ・ホール間クリアランス,スロット幅の考察― Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Development of Metal Pushing V-Belt for Continuously Variable Transmission -Investigation of clearance between elements, NoseHle clearance and with of slot- 矢ケ崎 徹;金原 茂;青山 英明;斎藤 俊博 Tooru Yagasak;iShigeru Kanehara;Hideaki Aoyama;Toshihiro Saito 本田技術研究所;本田技術研究所;本田技術研究所;本田技術研究所 HONDA;HONDA;HONDA;HONDA ホンダはCVTのコンパクト化、ワイドレシオレンジ化を目標とし、最小巻きつき径をより小さくし得る形状の金属ベルトを自社開発した。リングに対する負荷を軽減するエレメント形状、各クリアランスの最適化及び、材料の更なる改善により、リング巻きつき径低減による応力増加分を補完した。本論分ではこのうち各クリアランスの最適化につき詳細に述べる。エレメントクリアランスの初期値は、特製センサ及びテレメーターによる、実働時の計測値により決定した。また、エレメントがピッチングを生じても、リングASSYを挟み込むことの無い構成とするため、スロット幅とノーズ/ホール間クリアランスの関係を最適化した。この最適化は数値解析により行った。 HONDA succeeded in research and development of a Metal V-Belt for CVT in-house for the purpose of reducing the minimum pitch radius. The newly developed belt is essential to the compactness of CVT and increase of speed ratio range. Increase of ring stress caused by reducing the minimum pitch radius is treated by changing element shape, optimizing clearance between elements and between element and ring and improving materials. In this paper, the optimization of clearance between elements and between element and ring is described in detail. Optimum total clearance between elements for a virgin belt is defined based on the test results obtained in operation using a specially engraved gap sensor and a telemeter system. Nose-Hole clearance and width of the slot are also optimized to prevent bite of ring assembly caused by the slot even if the element causes pitching. The optimization is carried out with simulation. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 60 63 2002 9 5 J 0 102 4 1 L 20024692 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  自動変速制御システム開発へのHILSの適用 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train The Development and Utilization of HILS for the Development of an Automatic Transmission Control System 萩原 顕治;寺山 哲;竹田 洋平;依田 公本 Kenji Hagiwara;Satoshi Terayama;Youhei Takeda;Ko Yoda 本田技術研究所;本田技術研究所;本田技術研究所;本田技術研究所 HONDA;HONDA;HONDA;HONDA ATのECU開発期間短縮を目的とした高速演算が可能なHILSを開発した。そのHILSでは、既存のAT変速フィーリングノンリアルタイムシミュレーションの計算精度を保ったまま、リアルタイムシミュレーションを成功した。そのモデリング手法と、新AT制御システム開発への適用事例を紹介する。 HILS(hardware-in-the-loop simulation)system for automatic transmissions has been developed with the aim of accelerating calculation speed. This development enables the real-time automatic transmission shifting simulation while the required calculation accuracy is maintained. The application of this system to the development of a new automatic transmission eliminates the need for full testing with an actual vehicle. This, in turn, results in a reduction in the time required for the development. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 64 69 2002 9 15 J 0 102 6 1 L 20024693 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  ハイブリッド制御技術の変遷と最新技術動向 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Technical Trends and History of Vehicle Hybridization 清水 健一 Ken-ichi Shimizu 産業技術総合研究所 AIST ハイブリッド自動車は短期的には実用化が最も期待されている低排出ガスで高効率な自動車である。本報告書ではハイブリッド技術の省エネメカニズムとそれを支える要素技術を中心に解説する。あわせて、この技術の変遷と現状を紹介し、今後の方向性についても述べる。 Hybrid vehicles will be one of the most promising low-emission and high-efficiency vehicles to be put into the practical use in the near future. This report describes measures to improve energy efficiency of the hybrid vehicles and the state of the art in related components. The trends and history of the hybrid vehicles are also discussed. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 70 75 2002 9 2 J 0 102 6 1 L 20024694 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  CVTを用いたミニバン用ハイブリッドシステム Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train A Hybrid Powertrain System Using CVT in a Minivan 大庭 秀洋 Hidehiro Oba トヨタ自動車 TOYOTA MOTOR Corpration ミニバンのような中大型車両に搭載可能なハイブリッドシステムを開発した。構造はフロント輪の駆動をエンジンとCVTと動力切替機構からなるパラレルハイブリッド方式、リアをフロントと独立したモータで4DW構想とした。これにより、目標とする燃費(従来車2倍)と排気性能(超-低排出ガス車)を達成した。 Toyota has developed a hybrid system using a CVT(Continuously Variable Transmission)for a relatively larger vehicle like minivan and confirmed its efficiency. The fuel economy is double that of vans of the same class(in Japan`s 10-15 test mode)and the system meets the requirement of the U-LEV emission category. This hybrid system has a 4-wheel drive structure. The front drive unit has a gasoline engine and an electric motor that are connected to a power-switching device and the output of it is connected to the CVT. The rear drive unit has an electric motor and reduction gear that is independent of the front unit. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 76 80 2002 9 2 J 0 102 5 1 L 20024695 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  キャパシタハイブリッドシステムの開発 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train Development of Capacitor Hybrid System 西川 省吾;岡崎 昭仁;荒木 修一;佐々木 正和日産 Shougo Nishikawa;Akihito Okazaki;Shuichi Araki;Masakazu Sasaki ディーゼル工業;ディーゼル工業;ディーゼル工業;ディーゼル工業 NISSAN DIESEL MOTOR Co.,LTD;NISSAN DIESEL MOTOR Co.,LTD;NISSAN DIESEL MOTOR Co.,LTD;NISSAN DIESEL MOTOR Co.,LTD 従来比2倍の出力密度を持つ高効率・長寿命キャパシタを開発した。本キャパシタはブレーキエネルギ回生主体のハイブリッド商用車に最適であり、CNGノンステップバスでの研究開発を経て、ディーゼルエンジンをベースに中型クラスのトラックで実用化した。1.5倍、排出ガスは新短期-25%(TLEVレベル)を達成した。 Nissan Diesel Motor has developed a "Capacitor Hybrid System" for buses and trucks. The newly developed capacitor is highly effective, long-lived and has an energy density that is twice as high as commercial ultra-capacitors. This capacitor is the best for commercial hybrid vehicles mainly composed of the brake energy resurrection. This time, through the research and development with a series hybrid city bus based on the CNG engine, we put this capacitor to practical use in the medium-duty truck based on the diesel engine. Fuel economy about 1.5 times greater than that of a conventional diesel truck is achieved. Furthermore, the TLEV level of exhaust emissions is also achieved. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 81 86 2002 9 2 J 0 102 6 1 L 20024696 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  パラレルハイブリッド車用低燃費ディーゼルエンジン Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train A Low Fuel Consumption Diesel Engine for Parallel Hybrid Vehicle 上松 豊;市川 弘之;中田 輝男 Yutaka Uematsu;Hiroyuki Ichikawa;Teruo Nakada いすゞ中央研究所;いすゞ自動車;いすゞ中央研究所 ISUZU ADVANCED ENGINEERING CENTER;ISUZU MOTORS;ISUZU ADVANCED ENGINEERING CENTER PNGVプロジェクトのために軽量、コンパクトで低燃料、低排ガスの直噴ディーゼルエンジンを開発した。このエンジンを搭載したパラレルハイブリッド車は、80MPGの目標燃費を達成した。低燃費を実現するために作動回転数を最適化するとともに軽量の材料を使用し、同時にEGR等を使用して低排ガスを実現した。 A compact, lightweight direct-injection diesel engine designed for high fuel economy and low emissions has been developed for the PNGV project. This engine is the key component in the parallel hybrid powertrain contributing to the achievement of the 80 MPG fuel economy goal. To meat the required high efficiency, the engine was optimized to operate at a limited speed range allowing the use of lightweight components. To reduce exhaust emissions, electromechanical actuators were used with common rail fuel injection and cooled high volume EGR. Through careful application of these devices and combustion development, the stringent goal of engine out exhaust emission were also achieved. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 87 92 2002 9 2 J 0 102 6 1 L 20024697 特集 エンジン・ドライブトレインの最新技術  ロバスト超平面を有するスライディングモード制御を用いた高性能アイドル回転制御 Topics: Recente Technology of Engine and Drive Train High Performance Idle Speed Control Applying Sliding Mode Control with Robust Hyper Plane 梶谷 満信 Mitsunobu Kajitani ダイハツ工業 スライディングモード制御(SMC)を適用することでアイドル回転制御の高性能化を図ることができる。ただし、基本的な超平面を有するSMCの場合は、外乱がマッチング条件を満たさないために非線形入力のみによる補償となりチャタリングを起こす。この問題を対策するにはロバスト超平面を有するSMCとする必要がある。 Although the idle speed reduction is useful for fuel economy improvement, this requires the improvement of idle speed control to prevent from engine stall. And taking the nonlinear characteristics of system into account, it is considered that Sliding Mode Control(SMC)is suitable for this improvement. However it has been concluded that it was difficult to improve the performance by SMC because of the chattering problem. Considering the above, this paper shows the cause and measure of chattering problem when applying SMC to the idle speed control and also the high performance of this refined SMC. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 93 98 2002 9 4 J 0 102 6 1 L 20024698 解説 最近の自動車エンジンのガスケットシーリングの問題点 Engineering Contribution Points at Issue Concerned with Sealing of Cylinder Head Gaskets for Automotive Engines 宇田川 恒和;山田 好男;稲村 進 石川ガスケット;石川ガスケット;石川ガスケット 自動車用シリンダヘッドガスケットの問題点は、時代と共に変革する。ここでは、最近のガスケットシーリングについての現状及びその傾向を捉えて検討してみた。 The points at issue concerned with cylinder head gaskets for automotive engines change with the times. The authors carried out investigations into the present situations and trend of the advanced gasket sealing of automotive engins. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 101 105 2002 9 3 J 0 102 5 1 L 20024699 解説 現状の福祉車両の課題と対応―関東支部テクニカルフォーラム・バリアフリーAグループ報告― Engineering Contribution Review of Vehicles for Elderly or Disabled Persons―An activity report on Technical Forum “Barrier-free” of JSAE Kanto Branch; Group A― 児玉 芳記;鎌田 実;萩野 光明 Yoshiki Kodama;Minoru Kamata;Mitsuaki Hagino オーテックジャパン;東京大学大学院;日産自動車 Autech Japan Inc.;The University of Tokyo;NISSAN MOTOR Co.LTD. 自技会関東支部にて00年度から01年度にかて3つのバリアフリーワークショップ活動を行った。そのテーマの一つとして現状の福祉車両の課題と対応を取り上げた。この活動で、福祉車両の具体的な問題点を多面的な立場から論議し、ハード面だけでなく、ソフト的な面を含め課題と対応を整理した。 Three workshops for "Barrier-free" were executed in JSAE Kanto Branch from FY2000 to FY2001. In one of the workshops, the present circumstances of welfare vehicles(vehicles for elderly or disabled persons)were taken up from various viewpoints of the users, advisers, and manufacturers. And the issues were discussed and the measures were arranged in terms of not only hardware but also information and circumstance of the welfare vehicles. In FY2001, vehicles self-operated by disabled persons were mainly discussed. This paper presents the process and the result of the workshop activity. 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 106 110 2002 9 J 0 102 5 1 L 20024700 2002年春季大会Keynote Address 21世紀初頭における自動車行政の展望 2002 JSAE Spring Convention Keynote Address Automobile Administration in the Beginning of 21st Century 宮嵜 拓郎前 Takuro Miyazaki 国土交通省自動車交通局 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 4 5 2002 9 J 0 102 2 1 L 20024701 2002年春季大会Technical Review 日本における自動車のモジュール化がサプライヤに与える影響 2002 JSAE Spring Convention Technical Review The Effects on Suppliers Brought by the Module Introduction into Automobiles in Japan 嶋田 幸雄 Yukio Shimada カルソニックカンセイ 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 6 7 2002 9 J 0 102 2 1 L 20024702 2002年春季大会Technical Review 21世紀のわが国製造業:オペレーション能力と戦略構想力の両立を 2002 JSAE Spring Convention Technical Review The Japanese Manufacturing Industries in the 21st Century: Balancing Operational and Strategic Capabilities 藤本 隆宏 Takahiro Fujimoto 経済産業研究所 自動車技術 Journal of Society of Automotive Engineers of Japan 56 9 8 9 2002 9 J 0 102 2 1 L