空港案内受付ロボットの開発
Development of Reception Robot for Airport Guidance
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- 文献・情報種別
- Honda R&D Technical Review
Vol.33 No.1
- 掲載ページ
- 9-17(Total 9 p)
- 発行年月
- 2021年 3月
- 出版社
- その他・不明
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Technical Papers and Explanation 翻訳 |
著者 | 1) 輿石 健, 2) 大西 潤哉, 3) 益田 綾子, 4) 大林 千尋, 5) 川崎 雄一, 6) 竹部 雄貴 |
著者(英) | 1) Takeshi KOSHIISHI, 2) Junya ONISHI, 3) Ayako MASUDA, 4) Chihiro OBAYASHI, 5) Yuichi KAWASAKI, 6) Yuki TAKEBE |
勤務先 | 1) 本田技術研究所, 2) 本田技術研究所, 3) 本田技術研究所, 4) 本田技術研究所, 5) 本田技術研究所, 6) 本田技術研究所 |
勤務先(英) | 1) Honda R&D , 2) Honda R&D , 3) Honda R&D , 4) Honda R&D , 5) Honda R&D , 6) Honda R&D |
抄録 | 案内ロボットシステムは,ロボットが成田国際空港で案内サービスを実行するシステムである.案内ロボットシステムは受付ロボットと誘導ロボットの2種類のロボットが協調しながら案内サービスを実行する.受付ロボットは,お客様の窓口となるロボットであり,お客様が目的地を音声とタッチパネルで入力すると,道順を示し,運用システムを通じて誘導ロボットに目的地を送信する.この受付ロボットの開発にあたり,案内ロボットサービスのつき添う羅針盤というコンセプトを分解した機能として,多様なお客様への対応(多言語対応・昇降機能),戸惑わない対話(音声認識・対話エンジン),違和感の無いロボットの応答(動き・音・画面)を実現した.ユーザ評価の結果,80%の調査参加者から空港にあれば使ってみたいという回答を得た. |
抄録(英) | We proposed a novel guide robot system that uses robots to provide guidance at Narita International Airport. The system implements the guidance through collaboration between robots having two different service roles: a reception role and a guide role. The reception robot greets guests, shows the route to a destination identified by a guest through voice and touch-screen input, and, by means of the Guide Robot Management System, communicates the destination to the guide robot. As this reception robot was developed, the concept of “Compass to Accompany” in the guide robot system was implemented through the functions of universal design (multilingual support and height adjustment), impasse-free dialogue (voice recognition and dialogue engine), and natural responses from the robot (motion, sound, and display). In user evaluations, 80% of survey participants indicated that they would like to try using the system if it becomes available at an airport. 翻訳 |