高齢者ドライバの運転行動におけるペダル操作の研究
A Study on Pedal Operation in the Driving Behavior of Elderly Drivers
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- 文献番号
- 20214203
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.2
- 掲載ページ
- 500-504(Total 5 p)
- 発行年月
- 2021年 3月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 青木 邦友, 2) 平野 昭夫, 3) 新海 裕子, 4) 山内 さつき, 5) 武田 夏佳, 6) 稲上 誠, 7) 米川 隆, 8) 島崎 敢, 9) 青木 宏文 |
著者(英) | 1) Kunitomo Aoki, 2) Akio Hirano, 3) Hiroko Shinkai, 4) Satsuki Yamauchi, 5) Natsuka Takeda, 6) Makoto Inagami, 7) Takashi Yonekawa, 8) Kan Shimazaki, 9) Hirofumi Aoki |
勤務先 | 1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) 名古屋大学, 4) 名古屋大学, 5) 名古屋大学, 6) 名古屋大学, 7) 名古屋大学, 8) 名古屋大学, 9) 名古屋大学 |
抄録 | 高齢者のペダル踏み間違いによる事故防止に向けた基礎データ収集を目的として公道における運転シーンと実走行時の計測を行った。 計測は車両にドライブレコーダを取り付け、駐車場からの発進や、加速・減速など、シーン毎に足の動きや踵位置を確認した。さらに足の動きと心身機能との関係を報告する。 |
抄録(英) | The aim of this study is to collect basic data for the prevention of accidents caused by pedal misapplication among the elderly. We hypothesized that frequent pedal changes in parking lots would increase the variance of the foot position on the brake pedal. We install on-dash cams in cars owned by elderly drivers and asked them to drive freely. The results supported the hypothesis. It is possible that this large variance may be a cause of the pedal misapplication. 翻訳 |