マイクロニードルピーニング法による足回り部品アーク溶接部の疲労強度向上
Fatigue Strength Improvement of Arc-welded Chassis Parts by Micro-needle Peening Technique
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献番号
- 20214205
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.2
- 掲載ページ
- 511-516(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 3月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 山口 尚記, 2) 塩崎 毅, 3) 玉井 良清 |
著者(英) | 1) Naoki Yamaguchi, 2) Tsuyoshi Shiozaki, 3) Yoshikiyo Tamai |
勤務先 | 1) JFEスチール, 2) JFEスチール, 3) JFEスチール |
抄録 | 従来に比べて小さな先端径の工具を用いたピーニング法「マイクロニードルピーニング法」を用いてアーク溶接部の疲労強度を向上した。まず、この方法による疲労強度改善効果に及ぼす材料強度と打痕配置の影響を調べた。次に、実部品の閉断面型ロアアームに適用することで、疲労寿命を3倍以上に改善することを実証した。 |
抄録(英) | This study demonstrates a local peening method using a tool with small tip radius. Frist, the effect of material strength on the improvement by the method was investigated, which showed the fatigue strength of the peened joint was improved to the level of the base metal with tensile strength grades of 440 MPa and 980 MPa. Second, the effect of the peening pattern was investigated, which showed the width of the peening pattern affected the crack initiation site. Finally, the technique improved the fatigue life of a closed-section lower suspension control arm more than three times by enhancing the fatigue strength of the weld toe. 翻訳 |