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交通環境文脈を考慮した死角からの交通参加者飛び出し速度予測手法の検討

Investigation on Prediction Method of Traffic Participant Darting-out Velocity from Blind Spot Considering Traffic Environment Context

書誌事項

著者1) 太田 龍希, 2) 谷川 愛希, 3) Pongsathorn Raksincharoensak, 4) 永井 正夫, 5) 藤波 洋平, 6) 山崎 貴也, 7) 樋口 実
著者(英)1) Ryuki Ota, 2) Aki Tanikawa, 3) Pongsathorn Raksincharoensak, 4) Masao Nagai, 5) Yohei Fujinami, 6) Takaya Yamazaki, 7) Minoru Higuchi
勤務先1) 東京農工大学, 2) 東京農工大学, 3) 東京農工大学, 4) 東京農工大学, 5) 東京農工大学, 6) 本田技術研究所, 7) 本田技術研究所
勤務先(英)1) Tokyo University of Agriculture and Technology, 2) Tokyo University of Agriculture and Technology, 3) Tokyo University of Agriculture and Technology, 4) Tokyo University of Agriculture and Technology, 5) Tokyo University of Agriculture and Technology, 6) Honda R&D, 7) Honda R&D
抄録本研究では,死角のある走行環境での出会い頭事故を防ぐ高度運転支援システムの開発の一環として,交通環境文脈から飛び出し対象の特性を推定するモデルを提案する.実路走行データに基づき,交通環境文脈と飛び出し対象の運動特性との関係を確率理論で記述することにより,飛び出し対象の特性を推定できる可能性を示した.
抄録(英)This study proposes a model for estimating the dynamic behavior of darting-out objects in a poor visibility driving environment in order to develop an advanced driver assistance system (ADAS) that aims to reduce the number of collision accidents on urban roads.
Based on real driving data, we modeled the relationship between the traffic environment context and the dynamic behavior of darting-out objects employing probabilistic theory. This approach indicated the possibility of estimating the characteristics of the darting-out objects.

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