ログインしてください

文献・情報検索システム

日本語

ENGLISH

ヘルプ

ログインしてください

  • 詳細情報

Driveline Torsional Vibration Analysis and Clutch Damper Characteristics Optimization for reducing Commercial Vehicle Noise and Vibrations

書誌事項

著者(英)1) Amol Jagtap, 2) Damodar Chollangi, 3) Sandeep Mamoriya
勤務先(英)1) Tata Motors Ltd., 2) Tata Motors Ltd., 3) Tata Motors Ltd.
抄録(英)The automotive world has seen an increase in customer demands for vehicles having low noise and vibrations. One of the most important source of noise and vibrations associated with vehicles is the vibration of driveline systems. For commercial vehicles, the refinement of drivelines from NVH point of view is complex due to the cost and efficiency constraints. The typical rear wheel drive configuration of commercial vehicles mostly amplifies the torsional vibrations produced by engine which results into higher noise in the vehicle operating speed range.
Theoretically, there are various options available for fine tuning the torsional vibration performance of the vehicle drive train. The mass moments of inertia and stiffness of the drivetrain components play significant role in torsional vibration damping, however, except minor changes to flywheel mass, it is hardly possible to change other components, subject to design limitations. Considering this, clutch disc torque twist characteristics plays an important role in mitigating the NVH concerns. The drive train represents a vibration system with several resonance frequencies which can be calculated using various simulation tools. With the help of simulation tools like 1D or multi body dynamics, optimized solution for the driveline fine tuning can be obtained which can reduce vehicle level noise.
In this paper, 1D simulation model is used for the prediction of torsional vibration performance of the vehicle. Theoretical model of drivetrain component engine, clutch, gearbox etc. were built considering mass, inertia and stiffness values. Clutch damper parameters are optimized based on the simulation results and effect is validated by vehicle level noise and torsional vibration measurements.

翻訳

検索について

閉じる

検索ボックスの使い方

検索条件は最大5件まで入力可能です。検索ボックスの数は右側の「+」「−」ボタンで増減させることができます。
一つの検索ボックス内に、複数の語句をスペース(全角/半角)区切りで入力した場合、入力した語句の“すべてを含む”データが検索されます(AND検索)。
例)X(スペース)Y →「XかつY(を含む)」

「AND」「OR」プルダウンの使い方

「AND」を指定すると、前後の検索ボックスに入力された語句の“双方を含む”データが検索されます。また、「OR」を指定すると、前後の検索ボックスに入力された語句の“いずれかを含む”データが検索されます。
例)X AND Y →「XかつY(を含む)」  X OR Z →「XまたはZ(を含む)」
AND検索とOR検索が混在する場合は、OR検索が優先されます。
例)X AND Y OR Z → X AND (Y OR Z)
AND検索と複数のOR検索が混在する場合も、OR検索が優先されます。
例)W AND X OR Y OR Z → W AND (X OR Y OR Z)

検索フィルタの使い方

検索結果の件数が多すぎる場合など、さらに絞り込みしたいときに「検索フィルタ」を使います。各項目にチェックを入れると、その項目が含まれるデータのみに検索結果が絞り込まれます。
各項目後ろの「()」内の数字は、その項目が含まれるデータの件数です。

検索のコツ

著者名で検索するときは、「自動車 太郎」のように、姓名をスペースで区切って入力してください。