Risk Prediction Technology using the Context of the Driving Environment
走行環境の特徴を利用した危険予測技術
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- Paper/Info type
- MAZDA Technical Review
No.38
- Pages
- 98-104(Total 7 p)
- Date of publication
- Dec 2021
- Publisher
- Others, Unknown
- Language
- Japanese
Detailed Information
Category(J) | 論文 Translation |
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Category(E) | Technical Papers and Explanation |
Author(J) | 1) 菅野 崇, 2) 黒田 康秀, 3) 伏間 丈悟, 4) 山本 康典, 5) 齊藤 裕 |
Author(E) | 1) Takashi Sugano, 2) Yasuhide Kuroda, 3) Takesato Fushima, 4) Yasunori Yamamoto, 5) Yuichi Saito |
Affiliation(J) | 1) マツダ, 2) マツダ, 3) マツダ, 4) マツダ, 5) 筑波大学 |
Affiliation(E) | 1) MAZDA, 2) MAZDA, 3) MAZDA, 4) MAZDA, 5) TSUKUBA University |
Abstract(J) | 本稿では,Mazda Co-Pilot Concept の実現に向けた潜在的危険の予測技術として,他車の車線変更予測と歩行者,自転車の飛び出し予測について説明する。従来の車線変更予測では,予測対象とする他車の予備動作や周辺車両との車間距離から,車線変更を予測してきた。本研究では,予測対象が車線変更を決断する車間ギャップのモデルを応用することで,実際に車線変更を行う2.0 秒前の予測が可能となり,他車の横方向からの衝突を回避可能とする目途が付いた。また,飛び出し予測では環境の危険度を予測する先行研究があるが,飛び出す対象が分かっている必要があった。そこで本研究では,飛び出すのが歩行者か自転車かを一方通行やビルの壁,歩道の有無などの環境特徴から予測する技術に取り組んだ。今回,統計的に説明できるようモデル化の検討を進めることで,環境特徴が歩行者,自転車の行動に影響を与えることが明らかになった。 Translation |
Abstract(E) | We have worked on developing the technology to predict potential risks, aiming for realizing Mazda Co-Pilot Concept. In this paper, we describe the prediction of lane changes and run-out of pedestrians or cyclists. In the prediction of lane change, we applied a model of the gap between vehicles where a prediction target decides to change lanes. By adjusting the parameters to the prediction target while driving, we achieved a prediction time faster than the target of 2.0 seconds. In the prediction of run-out, it is required to identify what the target is, according to the previous research to predict risks on environment. In order to make e ective use of the research, we worked on a technique to predict whether the target of run-out is a pedestrian or a bicycle based on environmental features. By developing a model that can explain the prediction statistically with factual data, it became clear that environmental features influence the behavior of pedestrians and cyclists. |