Realization of No Processing Manufacture with Highly Accurate Die-cast
高精度ダイカストによる機械加工レス成形の実現
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- Paper/Info type
- MAZDA Technical Review
No.38
- Pages
- 111-116(Total 6 p)
- Date of publication
- Dec 2021
- Publisher
- Others, Unknown
- Language
- Japanese
Detailed Information
Category(J) | 論文 Translation |
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Category(E) | Technical Papers and Explanation |
Author(J) | 1) 佐々木 大地, 2) 重里 政考, 3) 山本 綾人, 4) 河野 一郎, 5) 藤井 祥平, 6) 小国 英明 |
Author(E) | 1) Daichi Sasaki, 2) Masatoshi Juri, 3) Ayato Yamamoto, 4) Ichirou Kouno, 5) Shouhei Fujii, 6) Hideaki Oguni |
Affiliation(J) | 1) マツダ, 2) マツダ, 3) マツダ, 4) マツダ, 5) マツダ, 6) マツダ |
Affiliation(E) | 1) MAZDA, 2) MAZDA, 3) MAZDA, 4) MAZDA, 5) MAZDA, 6) MAZDA |
Abstract(J) | マツダのブランドエッセンスである「走る歓び」を実現するため,クルマの高機能化に合わせて素形材部品には高精度化と軽量化の要求が高まっている。その中で,エンジン構成部品のシリンダーブロックは,軽量なアルミダイカスト工法で製造される。シリンダーブロックは,内部に「メインオイルギャラリ」と呼ばれる潤滑オイル分配用の穴を備えており,鋳抜きピンで成形されるが,この穴が鋳造の過程で曲がる課題があり,後工程の機械加工で曲り部分を切削していた。穴が曲がるメカニズムの解明とモデル化を行い,それを制御する金型技術を確立したことで,機械加工レス成形を実現した。本稿ではこの取り組みについて報告する。 Translation |
Abstract(E) | For the realization of “Celebrate Driving”, Mazda’s brand essence, importance of improving accuracy and saving weight in casting parts is increasing corresponding to higher functionalization of cars. One of those parts, a cylinder block, composes a part of the engine and is manufactured in aluminum die-cast process for saving weight. It has one or two holes called “main oil gallery” to distribute lubricating oil are molded by the core pin. We had an issue that the holes were often bended in die-cast process, therefore the bent area was cut by machining. We elucidated the mechanism of bending, modeled it, and established a mold technology to prevent the core pin from bending. This technology enables us to manufacture the part without cutting by machining. This paper reports our activities. |