Passenger Motion Control with Steer and Acceleration/Deceleration Combined Operation for Ride Quality Improvement
快適性向上のための複合操作入力による乗員姿勢制御の検討
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- Publication code
- 20214733
- Paper/Info type
- JSAE Transaction
Vol.52 No.5
- Pages
- 1101-1106(Total 6 p)
- Date of publication
- Sep 2021
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
Detailed Information
Category(J) | 研究論文 Translation |
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Category(E) | ResearchPaper |
Author(J) | 1) 牧田 光弘, 2) 高松 敦, 3) 落合 清史, 4) 今村 昌幸, 5) 林 豊 |
Author(E) | 1) Mitsuhiro Makita, 2) Atsushi Takamatsu, 3) Kiyoshi Ochiai, 4) Masayuki Imamura, 5) Yutaka Hayashi |
Affiliation(J) | 1) 日産自動車 総合研究所, 2) 日産自動車 総合研究所, 3) 日産自動車 総合研究所, 4) 日産自動車 実験技術開発本部, 5) 日産自動車 実験技術開発本部 |
Abstract(J) | 車両運動加速度による乗員への慣性力は,乗員姿勢変動の起因となり快適性に影響を及ぼす.そこで,操舵による横慣性力と制駆動系による前後慣性力の複合による乗員姿勢制御の可能性検討を行った.複合慣性力の乗員姿勢影響を実験から同定・モデル化して最適化に適用することで,効果的な姿勢制御の可能性を確認した. Translation |
Abstract(E) | The acceleration caused by vehicle motion is applied to passenger body as an inertia, then it affects to ride quality. Therefore, we had explored the possibility to control passenger body motion with both lateral inertia generated by steer control and longitudinal inertia by driving force control (acceleration and deceleration). We have taken the resultant inertia effect into consideration, then verified its effect for passenger body motion with experiment. Derived physical passenger body motion model are used to derive optimal vehicle movement to minimize passenger motion. Experiments based on optimal simulation verified the possibility to control passenger body motion more effectively. |