Quantitative Analysis of Pedal Operation and Human Characteristics in Simulated Driving Behavior of Elderly Drivers Study on Driver Characteristics for Delaying Driving Cessation (24)
高齢者ドライバのペダル操作の定量的解析と人間特性の関係 運転寿命延伸を目指したドライバ運転特性研究(24)
- Delivery
- Available on this site
- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20215171
- Paper/Info type
- Proceedings (Spring)
No.39-21
- Pages
- 1-6(Total 6 p)
- Date of publication
- May 2021
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2021 JSAE Annual Congress (Spring)[Online Meeting]
Detailed Information
Author(J) | 1) 平野 昭夫, 2) 青木 邦友, 3) 武田 夏佳, 4) 山内 さつき, 5) 新海 裕子, 6) 稲上 誠, 7) 米川 隆, 8) 島崎 敢, 9) 青木 宏文 |
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Author(E) | 1) Akio Hirano, 2) Kunitomo Aoki, 3) Natsuka Takeda, 4) Satsuki Yamauchi, 5) Hiroko Shinkai, 6) Makoto Inagami, 7) Takashi Yonekawa, 8) Kan Shimazaki, 9) Hirofumi Aoki |
Affiliation(J) | 1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) 名古屋大学, 4) 名古屋大学, 5) 名古屋大学, 6) 名古屋大学, 7) 名古屋大学, 8) 名古屋大学, 9) 名古屋大学 |
Affiliation(E) | 1) Nagoya University, 2) Nagoya University, 3) Nagoya University, 4) Nagoya University, 5) Nagoya University, 6) Nagoya University, 7) Nagoya University, 8) Nagoya University, 9) Nagoya University |
Abstract(J) | 高齢者のペダル踏み間違いによる事故防止に向けた基礎データ収集を目的として同一計測車両における実走行を模擬した計測を行った。計測はモーションキャプチャとドライブレコーダを使用して走行中に青黄赤の信号に遭遇するシーン毎に実験参加者の足の動きや踵位置を確認した。さらに足の動きと心身機能との関係を報告する。 Translation |
Abstract(E) | In order to collect fundamental data for preventing accidents caused by pedal misapplication of the elderly, we measure the actual pedal operation in the simulated driving scenes on the instrumented vehicle. We use motion capture system and on-dash cams, and analyze the foot movement and the heel position, based on the driving scenes such as green, yellow, red signal while traveling. Furthermore, we report the relationship between the pedal operation and human characteristics such as cognitive function and physical abilities. |