Low Friction Property of DLC Coated Crank Journal under Fluid Lubrication
DLCコートクランクジャーナルの流体潤滑下での低摩擦特性
- Delivery
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- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20215233
- Paper/Info type
- Proceedings (Spring)
No.53-21
- Pages
- 1-5(Total 5 p)
- Date of publication
- May 2021
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2021 JSAE Annual Congress (Spring)[Online Meeting]
Detailed Information
Author(J) | 1) 荻原 秀実, 2) 岩田 拓実, 3) 加納 眞, 4) 及川 昌訓, 5) 石井 大二郎, 6) 三原 雄司, 7) 三田 修三 |
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Author(E) | 1) Hidemi Ogihara, 2) Takumi Iwata, 3) Makoto Kano, 4) Masakuni Oikawa, 5) Daijiro Ishii, 6) Yuji Mihara, 7) Shuzo Sanda |
Affiliation(J) | 1) 東京都市大学大学院, 2) 東京都市大学大学院, 3) 東京工業大学, 4) 東京都市大学, 5) 東京都市大学, 6) 東京都市大学, 7) 東京都市大学 |
Affiliation(E) | 1) Tokyo City University, 2) Tokyo City University, 3) Tokyo Institute of Technology, 4) Tokyo City University, 5) Tokyo City University, 6) Tokyo City University, 7) Tokyo City University |
Abstract(J) | クランクジャーナル試験機を用い、アルミニウム合金すべり軸受とDLCコートジャーナル間の摩擦特性を調査した。DLCは鋼ジャーナルに対し、流体潤滑域で約14%の摩擦低減が測定された。単体ブロックオンリング試験機でも同様の効果が認められたことから、実際のクランクジャーナルにおいてもDLCによる摩擦低減効果が得られることが明らかとなった。 Translation |
Abstract(E) | The friction properties between the plain aluminum alloy bearing and the DLC coated journal were investigated using the crank journal tester. The DLC journal reduced friction by approximately 14% under the flied lubrication range compared with the steel journal. Since the same effect was observed by the block-on-ring friction test, it is clarified that the effect of reducing friction by DLC for the actual crank journal can be obtained. |