Effect on Driver's EEG by the Difference of Steering Torque
操舵トルクの違いがドライバの脳波へもたらす影響に関する研究
- Delivery
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- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20216227
- Paper/Info type
- Proceedings (Autumn)
No.131-21
- Pages
- 1-5(Total 5 p)
- Date of publication
- Oct 2021
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2021 JSAE Annual Congress (Autumn) [Online]
Detailed Information
Author(J) | 1) 阿部 晃大, 2) 伊東 敏夫, 3) 北村 佳彬 |
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Author(E) | 1) Akihiro Abe, 2) Toshio Ito, 3) Yoshiaki Kitamura |
Affiliation(J) | 1) 芝浦工業大学, 2) 芝浦工業大学, 3) KYB |
Affiliation(E) | 1) Shibaura Institute of Technology, 2) Shibaura Institute of Technology, 3) KYB |
Abstract(J) | 自動車を運転する際,ドライバの操舵感は快適性や安全性を左右する重要な要素となるため,操舵系を定量的・客観的に評価できる手法が求められている.操舵感の定量的評価に向けた基礎的研究の第一歩として,本研究ではドライバの脳波に着目した.操舵トルクと脳波の相関関係について,シミュレータ実験による検討を行った. Translation |
Abstract(E) | Driver’s steer feeling is very important factor for the comfortability and safety. Therefore, it is important to evaluate the steering system objectively. As a basic research for quantitative evaluation, this study focuses on driver’s EEG. The authors conducted experiments using driving simulator for 20 participants, and discusses the correlation between steering torque and EEG. |