Development of Thermal Models of Lithium-ion Batteries for Electric Vehicles
車載用電池の発熱・伝熱シミュレーションの開発と検証
- Delivery
- Available on this site
- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20225202
- Paper/Info type
- Proceedings (Spring)
No.46-22
- Pages
- 1-5(Total 5 p)
- Date of publication
- May 2022
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2022 JSAE Annual Congress (Spring)
Detailed Information
Author(J) | 1) 松田 智行, 2) 明神 正雄, 3) 安藤 慧佑, 4) 牟田 隆寿, 5) 安田 博文, 6) 今村 大地 |
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Author(E) | 1) Tomoyuki Matsuda, 2) Masao Myojin, 3) Keisuke Ando, 4) Takahisa Muta, 5) Hirofumi Yasuda, 6) Daichi Imamura |
Affiliation(J) | 1) 日本自動車研究所, 2) 日本自動車研究所, 3) 日本自動車研究所, 4) リチウムイオン電池材料評価研究センター, 5) リチウムイオン電池材料評価研究センター, 6) 日本自動車研究所 |
Affiliation(E) | 1) JARI, 2) JARI, 3) JARI, 4) LIBTEC, 5) LIBTEC, 6) JARI |
Abstract(J) | 電動車に搭載される駆動用リチウムイオン電池(LIB)の発熱・温度挙動予測は,電動車開発および電池開発の両面において重要である.本研究では市販EV用LIBを用いて充放電時の発熱および伝熱モデルを構築し,実測値との比較検証を行った.さらに,次世代電池として期待される全固体LIBの温度シミュレーションについて検討した. Translation |
Abstract(E) | Predicting the thermal behavior of lithium-ion batteries (LIBs) for electric vehicles is necessary for development of both electric vehicles and LIBs. In this study, we constructed a heat generation model during battery charging and discharging and heat transfer model using LIBs of a commercially available electric vehicle. The validation of the model was confirmed using the experimental data. Furthermore, we applied the model to an all-solid-state LIB under development. |