Suppression of Mutual Interactions among Fuel Sprays and Improvement in Diesel Combustion with Optimization of Nozzle Hole Arrangement and Combustion Chamber Configuration
ノズル噴孔配置および燃焼室形状の最適化による噴霧間干渉の抑制とディーゼル燃焼の改善
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- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20214812
- Paper/Info type
- Symposium Text
- Pages
- 1-6(Total 6 p)
- Date of publication
- Dec 2021
- Publisher
- JSAE & JSME
- Language
- Japanese
Detailed Information
Author(J) | 1) 森 一磨, 2) 井ノ上 和憲, 3) 石川 友貴, 4) 小橋 好充, 5) 柴田 元, 6) 小川 英之 |
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Author(E) | 1) Kazuma Mori, 2) Kazunori Inoue, 3) Tomoki Ishikawa, 4) Yoshimitsu Kobashi, 5) Gen Shibata, 6) Hideyuki Ogawa |
Affiliation(J) | 1) 北海道大学大学院 工学院, 2) 北海道大学大学院 工学院, 3) 北海道大学大学院 工学院, 4) 北海道大学大学院 工学研究院, 5) 北海道大学大学院 工学研究院, 6) 北海道大学大学院 工学研究院 |
Affiliation(E) | 1) Hokkaido University Graduate School, 2) Hokkaido University Graduate School, 3) Hokkaido University Graduate School, 4) Hokkaido University Faculty of Engineering, 5) Hokkaido University Faculty of Engineering, 6) Hokkaido University Faculty of Engineering |
Abstract(J) | ノズル噴孔数の増加によりディーゼル燃焼の促進が期待できるが,壁面衝突後の噴霧間干渉の顕在化が噴孔数の増加に制約を与えている.そこで交互に異なる傘角度で噴孔を配置した千鳥ノズルを用い,噴霧を中段に設けたリップにより上下に分配する燃焼室に適用して燃焼特性を検討した.CFD解析により噴霧間干渉を抑えて上下各燃焼室に適切に噴霧が分配される燃焼室形状およびノズル諸元を求め,実機に適用してその効果を実証した. Translation |
Abstract(E) | A fuel injection nozzle alternately arranged sprays with two spray cone angles and a combustion chamber divided with a lip on the side of the combustion chamber were applied to improve diesel combustion with suppression of mutual interactions among fuel sprays. The results of three-dimensional CFD simulations showed that the combination of the nozzle and the combustion chamber efficiently suppress mutual interactions among fuel sprays and suitably distributes the fuel mixture, resulting in reduction of after-burning and shorter combustion periods. The volume ratio of upper and lower combustion chamber is essential to improve the combustion with reduction of after-burning. |