Development of electric G Vectoring Control Plus (e-GVC Plus)
エレクトリックG ベクタリング コントロール プラス(e-GVC Plus) の開発
- Delivery
- Available on the other site
- Click here to order.
- Paper/Info type
- MAZDA Technical Review
No.38
- Pages
- 13-19(Total 7 p)
- Date of publication
- Dec 2021
- Publisher
- Others, Unknown
- Language
- Japanese
Detailed Information
Category(J) | 論文 Translation |
---|---|
Category(E) | Technical Papers and Explanation |
Author(J) | 1) 梅津 大輔, 2) 塚野 孝俊, 3) 小川 大策, 4) 藪中 翔, 5) 加藤 史律 |
Author(E) | 1) Daisuke Umetsu, 2) Takatoshi Tsukano, 3) Daisaku Ogawa, 4) Sho Yabunaka, 5) Fuminori Kato |
Affiliation(J) | 1) マツダ, 2) マツダ, 3) マツダ, 4) マツダ, 5) マツダ |
Affiliation(E) | 1) MAZDA, 2) MAZDA, 3) MAZDA, 4) MAZDA, 5) MAZDA |
Abstract(J) | MX 30 EVモデルにG ベクタリング コントロール( GVC) を搭載した。GVCは車両の横加加速度に応じて,わずかな前後加速度を付与することで車両の運動性能を高める。具体的には,ターンインの切り込み操舵に合わせて減速し,ターンアウトの切り戻し操舵に合わせて加速する。この切り戻し操舵におけるGVC を量産車に搭載するのは世界初であり,応答性に優れる電気モーターを用いて実現できた。電気モーターによる制駆動トルクを,走行状態に合わせて適切に付与する。今般,このGVC にブレーキを用いた直接ヨーモーメント制御を連係させた,エレクトリック G ベクタリング コントロール プラス( e-GVC Plus) を開発した。本稿では,まずe-GVC Plus の制御則及びシステム構成を紹介する。そして,前後と横加速度,及びロールとピッチが,e-GVC Plus によって滑らかに連係することを実測データで示す。さらに,ドライバーの運転行動へ及ぼす効果を検証した実験結果を紹介する。e-GVC Plus は視線を安定させ,操舵を緩やかにし,修正操舵を減少させることがわかった。 Translation |
Abstract(E) | G Vectoring Control (GVC) is installed in MX 30 EV Model. The GVC is a method to control vehicle’s longitudinal acceleration according to vehicle’s lateral motion. By using electric motor torque, the GVC system is e ective not only in a phase of turning in a corner but also in a phase of turning out. The GVC system for EV is called as electric G Vectoring Control Plus (e-GVC Plus) which coordinates longitudinal and lateral acceleration, and roll and pitch motion. This vehicle dynamics control has beneficial e ects on driving behaviors: it stabilizes driver’s line of sight, provides mild steering, and reduces steering corrections. |