Friction Reduction Mechanism by Combination of Nano and Micro-Texture on Hydrogen-Free DLC Coatings
水素フリーDLC膜上におけるナノ周期構造とマイクロテクスチャの組合せによる低フリクション化メカニズム
- Delivery
- Available on this site
- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20216149
- Paper/Info type
- Proceedings (Autumn)
No.114-21
- Pages
- 1-5(Total 5 p)
- Date of publication
- Oct 2021
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2021 JSAE Annual Congress (Autumn) [Online]
Detailed Information
Author(J) | 1) 樋口 毅, 2) 伊澤 佳典, 3) 平山 勇人, 4) 丸山 典良, 5) 高橋 育郎, 6) 小野 敬, 7) 宮原 裕之 |
---|---|
Author(E) | 1) Tsuyoshi Higuchi, 2) Yoshinori Izawa, 3) Hayato Hirayama, 4) Noriyoshi Maruyama, 5) Ikurou Takahashi, 6) Takashi Ono, 7) Hiroyuki Miyahara |
Affiliation(J) | 1) 日産自動車, 2) 日産自動車, 3) 日産自動車, 4) リケン, 5) リケン, 6) リケン, 7) リケン |
Affiliation(E) | 1) Nissan Motor, 2) Nissan Motor, 3) Nissan Motor, 4) RIKEN, 5) RIKEN, 6) RIKEN, 7) RIKEN |
Abstract(J) | エンジン動弁系部品であるバルブリフター冠面のDLC表面にナノサイズとマイクロサイズの複合テクスチャパターンを付与し,さらなるフリクション低減を実現した.サイズの異なる2つのテクスチャパターンの感度評価を通じて,摺動面におけるトライボフィルム生成の観点から低フリクション効果発現のメカニズムを報告する. Translation |
Abstract(E) | A composite texture pattern of nano size and micro size is added to the DLC surface of the valve lifter surface, which is an engine valve system component, to further reduce friction. Through the sensitivity evaluation of two different size texture patterns, we report the mechanism of friction reduction mechanism from the viewpoint of tribo film formation on the sliding surface. |