Improvement of Knock Resistance of Spark-Ignition Gasoline Engines using 3D Combustion Simulation based on the ECFM-RANS Model
ECFM-RANSモデルによる3D燃焼シミュレーションを活用した火花点火ガソリンエンジンの耐ノック性改善
- Delivery
- Available on this site
- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20225271
- Paper/Info type
- Proceedings (Spring)
No.62-22
- Pages
- 1-5(Total 5 p)
- Date of publication
- May 2022
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2022 JSAE Annual Congress (Spring)
Detailed Information
Author(J) | 1) 黒木 志典, 2) 奥井 和仁, 3) 島 祐太, 4) 小野 泰久 |
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Author(E) | 1) Tomonori Kuroki, 2) Kazuhito Okui, 3) Yuta Shima, 4) Yasuhisa Ono |
Affiliation(J) | 1) ダイハツ工業, 2) ダイハツ工業, 3) ダイハツ工業, 4) ダイハツ工業 |
Affiliation(E) | 1) Daihatsu Motor, 2) Daihatsu Motor, 3) Daihatsu Motor, 4) Daihatsu Motor |
Abstract(J) | 3D燃焼シミュレーションを用い、様々なピストン冠面形状変更による熱発生挙動の変化を高精度に再現することで、耐ノック性に影響する筒内流動現象の一部が示唆された。また、その知見を元に圧縮比を上げた新形状を立案し、実機にて性能犠牲にすることなく燃費改善効果が得られることを確認した。 Translation |
Abstract(E) | By using 3D combustion simulation to reproduce changes in heat release behavior due to various changes of piston crown shape with high accuracy, a part of the in-cylinder flow phenomenon affecting knock resistance was suggested. Based on this knowledge, a new shape with a higher compression ratio was designed, and it was confirmed that fuel consumption improvement effect could be obtained without sacrificing performance in the actual engine. |