ECFM-RANSモデルによる3D燃焼シミュレーションを活用した火花点火ガソリンエンジンの耐ノック性改善
Improvement of Knock Resistance of Spark-Ignition Gasoline Engines using 3D Combustion Simulation based on the ECFM-RANS Model
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20225271
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.62-22
- 掲載ページ
- 1-5(Total 5 p)
- 発行年月
- 2022年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2022年春季大会
書誌事項
著者 | 1) 黒木 志典, 2) 奥井 和仁, 3) 島 祐太, 4) 小野 泰久 |
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著者(英) | 1) Tomonori Kuroki, 2) Kazuhito Okui, 3) Yuta Shima, 4) Yasuhisa Ono |
勤務先 | 1) ダイハツ工業, 2) ダイハツ工業, 3) ダイハツ工業, 4) ダイハツ工業 |
勤務先(英) | 1) Daihatsu Motor, 2) Daihatsu Motor, 3) Daihatsu Motor, 4) Daihatsu Motor |
抄録 | 3D燃焼シミュレーションを用い、様々なピストン冠面形状変更による熱発生挙動の変化を高精度に再現することで、耐ノック性に影響する筒内流動現象の一部が示唆された。また、その知見を元に圧縮比を上げた新形状を立案し、実機にて性能犠牲にすることなく燃費改善効果が得られることを確認した。 |
抄録(英) | By using 3D combustion simulation to reproduce changes in heat release behavior due to various changes of piston crown shape with high accuracy, a part of the in-cylinder flow phenomenon affecting knock resistance was suggested. Based on this knowledge, a new shape with a higher compression ratio was designed, and it was confirmed that fuel consumption improvement effect could be obtained without sacrificing performance in the actual engine. 翻訳 |