Proposal of Concept Shape for Drastic Improvement of Aerodynamic Performance of Heavy-Duty Vehicles Optimization of Cab Shape
重量車の空力性能を飛躍的に向上させるコンセプト形状の提案 キャブ形状の最適化
- Delivery
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- Format
- Price
- Non-members (tax incl.):¥1,100 Members (tax incl.):¥880
- Publication code
- 20226282
- Paper/Info type
- Proceedings (Autumn)
No.142-22
- Pages
- 1-6(Total 6 p)
- Date of publication
- Oct 2022
- Publisher
- JSAE
- Language
- Japanese
- Event
- 2022 JSAE Annual Congress (Autumn)
Detailed Information
Author(J) | 1) 砥田 翔, 2) 奥井 義崇, 3) 梶田 雄大, 4) 和田 篤樹, 5) 山口 朋恵, 6) 川野 大輔 |
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Author(E) | 1) Kakeru Toda, 2) Yoshitaka Okui, 3) Yudai Kajita, 4) Atsuki Wada, 5) Tomoe Yamaguchi, 6) Daisuke Kawano |
Affiliation(J) | 1) 大阪産業大学大学院, 2) 大阪産業大学, 3) 大阪産業大学, 4) 大阪産業大学, 5) 大阪産業大学大学院, 6) 大阪産業大学 |
Affiliation(E) | 1) Osaka Sangyo University, 2) Osaka Sangyo University, 3) Osaka Sangyo University, 4) Osaka Sangyo University, 5) Osaka Sangyo University, 6) Osaka Sangyo University |
Abstract(J) | 重量車の空力性能向上は燃費の改善に大きく寄与する.そこで,本研究ではトラックのキャブ形状に着目し,ボンネット高さやフロントウィンド傾斜角等をパラメータとして,大幅に空力性能を改善し得る概形モデルを作成した上で,遺伝的アルゴリズムを用いた多目的最適化手法により,より詳細な形状の最適化を行なった. Translation |
Abstract(E) | Improvement of aerodynamic performance of heavy-duty vehicles greatly contributes to improvement of fuel consumption. In this study, focusing on the cab shape of a truck, a rough shape model which could drastically improve aerodynamic performance was made by using bonnet height, front wind tilt angle, etc. as parameters, and more detailed shape was optimized by a multi-objective optimization method using a genetic algorithm. |