重量車の空力性能を飛躍的に向上させるコンセプト形状の提案 キャブ形状の最適化
Proposal of Concept Shape for Drastic Improvement of Aerodynamic Performance of Heavy-Duty Vehicles Optimization of Cab Shape
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20226282
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.142-22
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2022年秋季大会
書誌事項
著者 | 1) 砥田 翔, 2) 奥井 義崇, 3) 梶田 雄大, 4) 和田 篤樹, 5) 山口 朋恵, 6) 川野 大輔 |
---|---|
著者(英) | 1) Kakeru Toda, 2) Yoshitaka Okui, 3) Yudai Kajita, 4) Atsuki Wada, 5) Tomoe Yamaguchi, 6) Daisuke Kawano |
勤務先 | 1) 大阪産業大学大学院, 2) 大阪産業大学, 3) 大阪産業大学, 4) 大阪産業大学, 5) 大阪産業大学大学院, 6) 大阪産業大学 |
勤務先(英) | 1) Osaka Sangyo University, 2) Osaka Sangyo University, 3) Osaka Sangyo University, 4) Osaka Sangyo University, 5) Osaka Sangyo University, 6) Osaka Sangyo University |
抄録 | 重量車の空力性能向上は燃費の改善に大きく寄与する.そこで,本研究ではトラックのキャブ形状に着目し,ボンネット高さやフロントウィンド傾斜角等をパラメータとして,大幅に空力性能を改善し得る概形モデルを作成した上で,遺伝的アルゴリズムを用いた多目的最適化手法により,より詳細な形状の最適化を行なった. |
抄録(英) | Improvement of aerodynamic performance of heavy-duty vehicles greatly contributes to improvement of fuel consumption. In this study, focusing on the cab shape of a truck, a rough shape model which could drastically improve aerodynamic performance was made by using bonnet height, front wind tilt angle, etc. as parameters, and more detailed shape was optimized by a multi-objective optimization method using a genetic algorithm. 翻訳 |