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トランスミッション用シャフトの熱処理歪み発生原因の究明

Investigation of Heat Treatment Distortion Causes for Transmission Shaft

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カテゴリ論文
カテゴリ(英)Technical Papers and Explanation

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著者1) 大村 悟, 2) 山田 茂則, 3) 堀井 長彦, 4) 中崎 盛彦, 5) 渡邉 啓介, 6) 杉本 連
著者(英)1) Satoru Omura, 2) Shigenori Yamada, 3) Osahiko Horii, 4) Morihiko Nakasaki, 5) Keisuke Watanabe, 6) Muraji Sugimoto
勤務先1) スズキ, 2) スズキ, 3) スズキ, 4) スズキ, 5) スズキ, 6) スズキ
勤務先(英)1) SUZUKI, 2) SUZUKI, 3) SUZUKI, 4) SUZUKI, 5) SUZUKI, 6) SUZUKI
抄録トランスミッション用シャフトでは、浸炭焼入焼戻し処理により熱処理歪み(以下、曲がり変形)が発生する。この曲がり変形によって、曲がり矯正工程の追加によるリードタイムの増加や部品不良が生じるため、曲がり変形の低減が求められている。しかし、曲がり変形のメカニズムについては解明できておらず、根本的な対策をとることができない。本研究では、曲がり変形が焼入れ中の部品形状によって生じる温度差および油の流速によって生じる温度差に起因すると仮定し、これらの寄与度を明確にするため、実験炉を用いた測温焼入れ実験と熱処理歪み解析により検証を行った。本研究の結果、調査対象部品の曲がり変形に関し、最も影響の大きい要因は部品形状によって生じる温度差であること、歪みの主成分は冷却開始直後に発生している塑性歪みであることを明らかにした。また上記結果をもとに対策を行い、曲がり変形を従来よりも低減できることを実証した。
抄録(英)Heat treatment distortion (bending deformation) is occurred by carburizing, quenching, and tempering in of transmission shafts. Bending deformation brings increase in leadtime by added bending correction process and defective parts,therefore reduction of bending deformation is highly required. However, fundamental countermeasures for the occurrence of bending deformation are not developed since the mechanism of bending deformation is unclear. In this study, we assume that bending deformation is mainly caused by temperature gradient due to part shape and oil flow. In order to investigate the influence of part shape and oil flow on temperature gradient, quenching was conducted while measuring part temperatures and distortion was estimated through simulations.It was found that bending deformation is mainly caused by temperature gradient due to part shape and the principal element of distortion is plastic deformation occurred in the early stages of quenching. The verification of the findings showed that the bending deformation could be reduced by controlling the temperature gradient caused by part shape.

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