CVT オイルポンプ音開発における統計的因果探索手法LiNGAM の活用
Development for CVT Oil Pump Noise Using Statistical Causal Discovery Method LiNGAM
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- 文献・情報種別
- スバル技報
No.48
- 掲載ページ
- 106-112(Total 7 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- その他・不明
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Technical Papers and Explanation 翻訳 |
著者 | 1) 小山 智樹, 2) 山本 宇紘, 3) 金子 隆, 4) 斎藤 誠 |
著者(英) | 1) KOYAMA Tomoki, 2) YAMAMOTO Takahiro, 3) KANEKO Takashi, 4) SAITO Makoto |
勤務先 | 1) スバル, 2) スバル, 3) スバル, 4) スバル |
勤務先(英) | 1) SUBARU, 2) SUBARU, 3) SUBARU, 4) SUBARU |
抄録 | CVT 構造が複雑化する中、分析に用いる計測データ量がますます膨大となり、オイルポンプ音の起振源や伝達経路を特定するのが困難になっている。そこで、短時間で確度が高い要因分析を行うため、統計的因果探索手法LiNGAM(Linear Non-Gaussian Acyclic Model)を用い、分析の効率化を図る。本稿では、自動車開発特有の時系列・多点計測データを扱う際の適用ポイントを中心に述べ、その有効性についても紹介する。 |
抄録(英) | Elucidating the main excitation force and the transfer path of oil pump noises requires huge effort and resources especially because CVT is getting complicated by hardware and control systems.We used LiNGAM(Linear Non-Gaussian Acyclic Model)for understanding the causal structure of the issues to efficiently estimate the key factor from the measurement data.This report shows the technical tips and the usefulness of this method with typical measurement data. 翻訳 |