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リーンNOx トラップ(LNT)触媒に関する研究

Study of the Lean NOx Trap(LNT)Catalyst

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カテゴリ論文
カテゴリ(英)Technical Papers and Explanation

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著者1) 佐々木 康吉, 2) 福富 駿祐, 3) 丹 功
著者(英)1) SASAKI Yasuyoshi, 2) FUKUTOMI Shunsuke, 3) TAN Isao
勤務先1) スバル, 2) スバル, 3) スバル
勤務先(英)1) SUBARU, 2) SUBARU, 3) SUBARU
抄録リーンバーンエンジン実現のためには、NOx を浄化する触媒が必要となる。我々はLNT 触媒の開発に取り組み、2 つの課題の解決に取り組んだ。一つ目の技術として、吸蔵材であるBa の量には触媒仕様によってバランス点があることを見出し、NOx 吸蔵量を向上させた。これは、多量のBa を用いるとNO 酸化活性が低下することにより、吸蔵量が低下するためである。二つ目として、LNT 触媒の硫黄脱離性を向上させた。触媒コート上層のPt密度を高めることで、脱離しにくい下層への硫黄被毒を抑制し脱離特性を向上した。これらの技術を織り込むことで、高性能なLNT 触媒を開発したので紹介する。
抄録(英)A de-NOx catalyst is necessary for the lean-burn engine system. In this study, we developed an LNT catalyst and addressed two issues. First, it was found that the optimal amount of Ba for LNT catalyst depends on catalyst specifications, and high NOx capacity was realized. The reason is that a large amount of Ba lowers the activity of the NO oxidation and this decreases the NOx trap capacity. Second, high sulfur-purge performance has been achieved. Enhancing density of Pt concentration at the upper coat of the LNT catalyst suppresses sulfur poisoning at the lower coat that is difficult to purge sulfur. As described above, a high performance LNT catalyst has been developed.

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