車両機能と材料特性をつなぐマルチスケール解析技術の研究
Research on Multiscale Analysis Technology that Connects Vehicle Functions and Material Properties
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- 文献・情報種別
- マツダ技報
No.38
- 掲載ページ
- 144-149(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 12月
- 出版社
- その他・不明
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Technical Papers and Explanation 翻訳 |
著者 | 1) 河村 力, 2) 高橋 拓也, 3) 住田 弘祐, 4) 杉山 哲也, 5) 上田 政人, 6) 米山 聡, 7) 轟 章, 8) 宮永 俊明, 9) 西田 健二, 10) 横関 智弘, 11) 樋口 諒 |
著者(英) | 1) Chikara Kawamura, 2) Takuya Takahashi, 3) Hirosuke Sumida, 4) Tetsuya Sugiyama, 5) Masato Ueda, 6) Satoru Yoneyama, 7) Akira Todoroki, 8) Toshiaki Miyanaga, 9) Kenji Nishida, 10) Tomohiro Yokozeki, 11) Ryo Higuchi |
勤務先 | 1) マツダ, 2) 東京工業大学, 3) マツダ, 4) 日鉄ケミカル&マテリアル, 5) 日本大学, 6) 青山学院大学, 7) 東京工業大学, 8) 日鉄ケミカル&マテリアル, 9) マツダ, 10) 東京大学, 11) 東京大学 |
勤務先(英) | 1) MAZDA, 2) Tokyo Institute of Technology, 3) MAZDA, 4) NIPPON STEEL Chemical & Material, 5) Nihon University, 6) Aoyama Gakuin University, 7) Tokyo Institute of Technology, 8) NIPPON STEEL Chemical & Material, 9) MAZDA, 10) University of Tokyo, 11) University of Tokyo |
抄録 | 低燃費のための車体軽量化と,クルマの商品性向上のための操縦安定性能や乗り心地性能の両立が求められている。これら要求を同時に満足するには,材料・部品・車体の各スケールをつないで材料と構造の両面で機能を最大限に引き出すことが必要である。しかしながら,現状は,材料と構造の個々のモデルは存在しているが,それぞれのモデルをつなぐ方法論は確立されていない。そこで,車体性能からバックキャストして革新的な材料技術を創出することをねらい,材料モデルから車両の構造モデルまでをつなぐ技術開発に着手した。今回,樹脂複合材による車体性能の向上を題材に,材料から車体モデルまでのインプットとアウトプットをつなぐ手法を構築した。これにより,材料特性から車体性能を予測する順解析と,車体性能を満足するための構造・材料の指針を導出する逆解析を行うことが可能となった。本稿ではその取り組みについて報告する。 |
抄録(英) | It is required to achieve both weight reduction for low-fuel consumption and maneuvering stability performance and ride comfort performance for improvement of the productivity of cars. In order to achieve both these requirements, it is necessary to maximize the functions of both materials and structures beyond each scale of materials, parts, and car bodies. However, at present, individual models of materials and structures exist, but the methodology for connecting each model has not been established. Then, the technology development which connects the objects, ranging from the material model to the structural model of the vehicle has started with the aim of creating the innovative material technology by backcasting from the body performance. This time, aiming at the improvement of the body performance with the resin composite material, the technique which connects INPUT and OUTPUT information of the objects, ranging from the material to the car body model was constructed. This model technology enables us to do forward analysis that predicts vehicle body performance from material properties and reverse analysis that derives guidelines for structures and materials to satisfy vehicle body performance. This paper reports on these e orts. 翻訳 |