微細粒を用いた粒状体ダンパの振動減衰性に関する研究
Study on Damping Performance for Granular Damper Using Fine Particles
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献・情報種別
- マツダ技報
No.38
- 掲載ページ
- 162-167(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 12月
- 出版社
- その他・不明
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | Technical Papers and Explanation 翻訳 |
著者 | 1) 倉持 晃, 2) 原田 雄司, 3) 永澤 健, 4) 瀬戸 祐利, 5) 山下 洋幸 |
著者(英) | 1) Akira Kuramochi, 2) Yuji Harada, 3) Takeshi Nagasawa, 4) Masatoshi Seto, 5) Hiroyuki Yamashita |
勤務先 | 1) マツダ, 2) マツダ, 3) マツダ, 4) マツダ, 5) マツダ |
勤務先(英) | 1) MAZDA, 2) MAZDA, 3) MAZDA, 4) MAZDA, 5) MAZDA |
抄録 | 内燃機関の振動騒音対策には,耐熱性やレイアウトの制約,更には軽量化を考慮して有効となる制振技術を適用することが重要である。本研究では,小型軽量な振動減衰構造として設置の容易性や耐熱性を必要とする箇所での振動減衰を可能とする,粒状体ダンパについて研究開発を行っている。粒状体ダンパは,構造内に複数の粒子を充てんすることで,構造体の振動エネルギーを粒子の摩擦に熱変換して振動減衰する。本減衰構造を自動車部品へと適用するには,粒子間の摩擦力や構造体との衝突力を考慮した設置が重要となる。本稿では,エンジン構造内へ設置可能な振動減衰機構として,基本粒径100 μm 前後の微細粒子を用いた粒状体ダンパの振動減衰の概要について紹介する。 |
抄録(英) | For vibration damping devices against the vibrations and noises of internal combustion engines, heat resistance, layout restrictions, and lightweight should be taken into consideration. In this research, we focused on Granular damper that is easy to install due to the compact and lightweight damping structure, to which high heat resistant metals are applicable. To damp vibrations, the granular damper encloses particles in the structure and dissipates the kinetic energy of the structure by frictions between the particles. In order to apply this damping devices to automobile parts, it is necessary to install it in consideration of the frictional force between particles and the collision force with the structure. This paper introduces the outline of vibration damping of a granular damper using fine particles with a basic diameter of some 100μm as a vibration damping mechanism that can be installed in the engine. 翻訳 |