電気自動車の航続距離増加につながる全固体リチウム電池用電解質の開発
Development of Electrolytes for All-Solid-State Lithium Batteries to Increase the Cruising Range of Electric Vehicles
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20214409
- 文献・情報種別
- 会誌「自動車技術」
Vol.75 No.6
- 掲載ページ
- 88-91(Total 4 p)
- 発行年月
- 2021年 6月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | ホットトピックス |
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カテゴリ(英) | Hot Topics 翻訳 |
著者 | 1) 谷端 直人, 2) 中山 将伸 |
著者(英) | 1) Naoto Tanibata, 2) Masanobu Nakayama |
勤務先 | 1) 名古屋工業大学, 2) 名古屋工業大学 |
抄録 | Liイオン電池の高エネルギー密度化が期待できるLi金属電極はデンドライトによる短絡の問題を有する。本研究では計算化学により高成形が期待されたLiAlCl4電解質に注目した。メカノケミカル合成した試料の圧粉体は高い相対密度を示し、従来の酸化物電解質より一桁以上イオン伝導性と優れた短絡抑制能を示した。 |
抄録(英) | Dense electrolytes in all-solid-state batteries are expected to suppress Li dendrite phenomena that prevent the application of high-energy-density Li metal electrodes. This study aimed to investigate solid electrolytes with high formability in which green compacts can prevent Li dendrites. LiAlCl4 was focused on, owing to the formability suggested by the first principles calculations. Mechanochemically synthesized LiAlCl4 green compacts exhibit one order of magnitude higher conductivity than a conventional oxide electrolyte. The dense LiAlCl4 green compacts show large necking contributed minimal grain-boundary resistance to the total resistance. Li metal symmetric cells using the LiAlCl4 pellet showed good cycle performance without short-circuiting. 翻訳 |