快適な移動を提供する自動運転車の軌道計算とその追従
Trajectory Calculation and Tracking for Autonomous Vehicle to Provide Ride Comfort
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20214799
- 文献・情報種別
- 会誌「自動車技術」
Vol.75 No.11
- 掲載ページ
- 110-116(Total 7 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | ホットトピックス |
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カテゴリ(英) | Hot Topics 翻訳 |
著者 | 1) 伊庭 達哉, 2) 上野 健太郎 |
著者(英) | 1) Tatsuya Iba, 2) Kentarou Ueno |
勤務先 | 1) 日立Astemo, 2) 日立Astemo |
抄録 | 自動運転において、車両の快適性は安全性に次ぐ重要な項目のひとつである。本稿では、自動運転による車両運動を快適にするために、加速度やJerkを抑えた最適な軌道を設計する手法と、車両やアクチュエータの遅れを補償しつつ、計画した軌道へ正確に追従する車両制御を説明する。これらは、実車実験により有効性を確認する。 |
抄録(英) | For the autonomous driving, comfort of vehicle is one of significant factor comparable to safety. In this paper, to realize ride comfort by autonomous driving, we propose the trajectory planning method which manages vehicle acceleration and jerk as small as possible by nonlinear programming, and the vehicle control method which tracks planned trajectory precisely while compensating delay of vehicle and actuators. We assess the effectiveness of proposed methods by vehicle experiment. 翻訳 |