自動運転におけるITS無線を用いたジレンマゾーンでの急減速の削減
Reduction of Sudden Deceleration in Dilemma Zone Using ITS Communication
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- 文献番号
- 20214157
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.2
- 掲載ページ
- 413-418(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 3月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 市原 直樹, 2) 米陀 佳祐, 3) 菅沼 直樹 |
著者(英) | 1) Naoki Ichihara, 2) Keisuke Yoneda, 3) Naoki Suganuma |
勤務先 | 1) 金沢大学, 2) 金沢大学, 3) 金沢大学 |
抄録 | 交差点接近中に信号機が黄色表示に切り替わる場合、停止線で停止するのに急減速が必要な危険な領域(ジレンマ・ゾーン)が存在する。本研究では、信号とのITS無線によって信号機が切り替わるまでの時間を取得し、交差点を通過、停止の判断に用いることで、ジレンマ・ゾーンでの急減速を回避することを目的とする。 |
抄録(英) | In automated driving, traffic light information is essential to determine whether to pass through an intersection. No matter how accurately automated vehicles can recognize traffic lights, when the signal suddenly turns yellow while approaching an intersection, the vehicle will need to decelerate suddenly to stop. In this study, road-to-vehicle communication provides automated vehicles with the signal state and the time to change the state, and aims to reduce the rapid deceleration. Then, it was found that the deceleration could be reduced from more than about -3.0[m/s2] to less than about -1.5[m/s2] through simulation and verification in the real environment. 翻訳 |