運転行動に影響する車内音声タスクの要因に関する実験調査
Experimental Study of Factors for In-Vehicle Voice Control Tasks Impacting Driver's Behavior
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- 文献番号
- 20214432
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.4
- 掲載ページ
- 800-807(Total 8 p)
- 発行年月
- 2021年 7月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 宇野 宏, 2) 古賀 光, 3) 佐藤 真平, 4) 阿部 正明 |
著者(英) | 1) Hiroshi Uno, 2) Ko Koga, 3) Shinpei Sato, 4) Masaaki Abe |
勤務先 | 1) 日本自動車研究所, 2) 日本自動車工業会, 3) 日本自動車工業会, 4) 日本自動車工業会 |
抄録 | 運転行動を劣化する車内音声操作タスクの定性的要因を把握するため,4通りの運転シミュレータ実験を行った.その結果,(1)システムの音声認識エラー,(2)情報量の多い視覚表示の併用,(3)所要時間の長いタスク,(4)記憶や計算負荷を生じるタスクは,車両位置変動性を増加させることがわかった. |
抄録(英) | Four kinds of experiments were carried out using a driving simulator to extract factors degrading the driver's behavior while performing in-vehicle voice control tasks. The following characteristics of voice control tasks increase fluctuations of vehicle lateral position and headway: (1) speech recognition system error in contrast with a relatively small response delay impact, (2) combined use of visual display presenting much information, (3) long task duration, and (4) task demands on the driver for remembrance and/or calculation. Moreover, the headway fluctuation was more sensitive to the aforementioned influences than the vehicle lateral fluctuation. The results revealing the possible elements that impede the driver's behavior would help further improve voice control tasks by eliminating these from the tasks. 翻訳 |