MBD実現に向けたエンジンハード諸元検討のためのスキャッターバンドデータ構築手法の研究
The Research of the Scatter-Band Data Construction Method to Study Engine Hardware Specifications for Model-Based Development Realization
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献番号
- 20214629
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.5
- 掲載ページ
- 936-942(Total 7 p)
- 発行年月
- 2021年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 大倉 康裕, 2) 松田 浩充, 3) 吉沢 潤也, 4) 佐藤 誓祐, 5) 亀井 一浩, 6) 平出 篤志, 7) 後藤 卓也, 8) 秋久 浩輝 |
著者(英) | 1) Yasuhiro Okura, 2) Hiromitsu Matsuda, 3) Junya Yoshizawa, 4) Seisuke Sato, 5) Kazuhiro Kamei, 6) Atsushi Hiraide, 7) Takuya Goto, 8) Hiroki Akihisa |
勤務先 | 1) 本田技研工業, 2) 本田技研工業, 3) 本田技研工業, 4) 本田技術研究所, 5) 本田技研工業, 6) 本田技研工業, 7) 本田技研工業, 8) 本田技術研究所 |
抄録 | エンジンを効率的に開発するために開発初期段階で燃費/EM等の複数の要求を満足するエンジン諸元を定めることが必要となる.本報告ではテストとCFDデータを組み合わせたスキャッターバンドデータを構築し,活用法として現行エンジンの改善点を明らかにするとともに燃焼室形状の変更による熱効率向上ができたので報告する. |
抄録(英) | The scatter-band data to decide the engine hard specification in the early development phase is constructed. As L2 (Level) requirement, thermal efficiency, combustion stability, oil dilution and soot are defined. The average operating conditions are set from mass-production engines and the parameters in L2/L3/L4 are defined empirically. The scatter-band data related to the time loss for thermal efficiency is shown and is confirmed that the connection of parameters are related. For utilization, the system characteristic analysis is performed to understand of the position in scatter-band. From the result of the analysis, the turbulence is enhanced by piston top bowl shape optimization. 翻訳 |