気体性キャビテーションモデルを用いたトルクコンバータ内部のキャビテーション予測手法
Prediction Method of Cavitation inside Torque Converter using Gaseous Cavitation Model
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- 文献番号
- 20214633
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.5
- 掲載ページ
- 961-966(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 薄井 友彦, 2) 伊賀 由佳 |
著者(英) | 1) Tomohiko Usui, 2) Yuka Iga |
勤務先 | 1) 本田技研工業,東北大学大学院, 2) 東北大学 |
抄録 | トルクコンバータなど流体機械の内部にキャビテーションが発生すると,損傷や性能低下等の問題が発生する。キャビテーションの様相を把握するため、気体性キャビテーションモデルを用いてトルクコンバータ内部のボイド率を計算し、気泡の発生と、その気泡がブレード壊食発生位置付近まで移流し、崩壊する様相が求められた。 |
抄録(英) | The occurrence of cavitation in fluid machinery such a torque converter causes problems such as damage to components, increased noise, and reduced performance. A technique for forecasting these issues at the design stage would benefit industry. In this study, a gaseous cavitation model was introduced into a commercial flow analysis software “STAR-CCM+” to numerically simulate the void fraction in a torque converter. The applicability of the gaseous cavitation model to torque converters was verified by comparing the calculated results with experimental results where erosion occurred. The results show that the model is valid because it reproduces the position of blade erosion under conditions where it is difficult to determine the onset of cavitation from the change in torque converter characteristics. 翻訳 |