二輪車のフレーム剛性が直進安定性に及ぼす影響の解析
Analysis of the Effect of Motorcycle Structural Flexibility on Straight Running Stability
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- 文献番号
- 20214749
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.6
- 掲載ページ
- 1198-1203(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 片山 硬, 2) 古澤 健太, 3) 髙橋 明, 4) 吉野 貴彦 |
著者(英) | 1) Katayama Tsuyoshi, 2) Furusawa Kenta, 3) Takahashi Akira, 4) Yoshino Takahiko |
勤務先 | 1) 新モンゴル工科大学, 2) 久留米工業大学, 3) 久留米工業大学, 4) 久留米工業大学 |
抄録 | 二輪車の直進安定性は車体のフレーム剛性に大きく影響を受ける.従来からわが国で提案されているフレーム剛性モデルに対して固有ベクトル方程式を用いた定式化を適用することにより,フレーム剛性が直進安定性に及ぼす影響の詳細を解析する.具体的には,ウィーブモードを例にとり,このモードに大きく影響を及ぼすメインフレームのねじれ剛性およびリアスイングアームのねじれ剛性の効果を検討する. |
抄録(英) | It is well known that the straight running stability of a two-wheeled vehicle is affected by the frame flexibility. From the six types of frame flexibility models that have already been proposed, the effects of two models that greatly affect the weave mode, the torsional flexibility of the main frame and the torsional flexibility of the rear swing arm, are analyzed using a formulation method based on the eigenvector equation 翻訳 |