二輪車のウィーブモードとウォブルモードの安定化両立性
Stabilization Compatibility between Weave Mode and Wobble Mode for Motorcycles
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- 文献番号
- 20214750
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.6
- 掲載ページ
- 1204-1211(Total 8 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 吉野 貴彦, 2) 髙橋 明, 3) 古澤 健太, 4) 片山 硬 |
著者(英) | 1) Takahiko Yoshino, 2) Akira Takahashi, 3) Kenta Furusawa, 4) Tsuyoshi Katayama |
勤務先 | 1) 久留米工業大学, 2) 久留米工業大学, 3) 久留米工業大学, 4) 新モンゴル工科大学 |
抄録 | 二輪車はウィーブモードが安定化するように設計するとウォブルモードが不安定になり、ウォブルモードを安定化させるとウィーブモードが不安定になる傾向がある。本稿では、固有ベクトル方程式を用いて、作用している力の大きさの変更が両モードに及ぼす影響を調べ、二つのモードの両立性を左右する要因を推定する。 |
抄録(英) | In case a motorcycle is designed in a way that the weave mode is stabilized, the wobble mode tends to be unstable; similarly, when attempting to stabilize the wobble mode, the weave mode is likely to turn unstable. In this study, we investigated the effect of changing the extent of force acting on both modes using the energy flow method, and estimated the factors that affect the compatibility of the two modes. The results show that, in most cases, the front frame elements that show conflicting changes directly affect the coefficients of the equation of motion. Moreover, the stability of the compatible type often varies owing to changes in eigenvectors. 翻訳 |