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車両実形状モデルを用いた空力性能と通風性能の大規模多数目的最適化手法の構築

Study on Large-Scale Many-Objective Optimization Method for Aerodynamics and Underhood Cooling Airflow Using Detailed Vehicle Model

書誌事項

カテゴリ研究論文
カテゴリ(英)ResearchPaper

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著者1) 伊藤 篤, 2) 松本 恵実, 3) 濱本 直樹, 4) 鈴木 信地郎
著者(英)1) Atsushi Itoh, 2) Megumi Matsumoto, 3) Naoki Hamamoto, 4) Shinjiro Suzuki
勤務先1) 三菱自動車工業, 2) 三菱自動車工業, 3) 三菱自動車工業, 4) 三菱自動車工業
抄録空力性能と通風性能を両立する車体形状を高速で効率的に取得する手法として,大規模計算機を用いた最適化手法を構築した.車両実形状モデルを用い,Cdと複数の熱交換器通過風速を目的関数とする多数目的最適化を行った.その結果,全ての目的関数が初期値よりも向上する車体形状を複数取得することができた.
抄録(英)This paper studied a shape optimization method using HPC (High Performance Computing) to obtain optimal designs which satisfy aerodynamics and underhood cooling airflow for a detailed full-vehicle model. The shape optimization workflow integrated with shape morphing, CFD (Computational Fluid Dynamics) and evolutionary computation was applied to a many-objective optimization for Cd and airflow velocities through heat exchangers. The result showed several optimal designs which all objectives are improved from the default.

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