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内燃機関のオイル消費に及ぼす潤滑油蒸発特性の影響

Influence of Engine Oil Evaporation Characteristics on Oil Consumption of Internal Combustion Engines.

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カテゴリ研究論文
カテゴリ(英)ResearchPaper

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著者1) 鈴木 崇士, 2) 小山 崇, 3) 山守一雄, 4) 植松 裕太, 5) 平野 聡伺, 6) 石崎 超矢, 7) 和田 浩太朗
著者(英)1) Takashi Suzuki, 2) Takashi Koyama, 3) Kazuo Yamamori, 4) Yuta Uematsu, 5) Satoshi Hirano, 6) Noriya Ishizaki, 7) Kotaro Wada
勤務先1) トヨタ自動車, 2) トヨタ自動車, 3) トヨタ自動車, 4) トヨタ自動車, 5) トヨタ自動車, 6) トヨタ自動車, 7) ENEOS
抄録エンジンオイルの基油低粘度化は省燃費に大きく寄与する.一方,軽質な基油が増加するため蒸発起因のオイル消費増加が懸念されるが,蒸発性指標NOACKでは予測が困難な場合がある.本研究では蒸発速度を示す物性値に着目しボア壁温付近における飽和蒸気圧と蒸発起因のオイル消費の相関が高いことを明らかにした。
抄録(英)Reduction of base oil viscosity in engine oils can contribute to further fuel economy improvement of internal combustion engines. On the other hand, the lower viscosity base oil has a concern of oil consumption increase by evaporation. Although NOACK test has been utilized as volatility index related to the oil consumption, it cannot indicate the oil consumption sufficiently. In this study, a physical property of engine oil which can show the evaporation rate is investigated. As a result, saturated vapor pressure in the temperature range of cylinder bore showed good correlation to the oil consumption in actual engine operation.

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