コンパクトな予測モデルを用いた直噴ガソリンエンジンの微粒子排出に関する数値解析(第2報)
Numerical Analysis of Soot Emission from a Direct-injection Spark-ignition Gasoline Engine using a Compact-size Soot-formation Model (Second Report)
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- 文献番号
- 20214923
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.6
- 掲載ページ
- 1304-1310(Total 7 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 橋本 淳, 2) 田上 公俊, 3) 金 尚明, 4) 窪山 達也, 5) 森吉 泰生, 6) 秋濱 一弘 |
著者(英) | 1) Jun Hashimoto, 2) Kimitoshi Tanoue, 3) Sangmyeong Kim, 4) Tatsuya Kuboyama, 5) Yasuo Moriyoshi, 6) Kazuhiro Akihama |
勤務先 | 1) 大分大学, 2) 大分大学, 3) 千葉大学, 4) 千葉大学, 5) 千葉大学, 6) 日本大学 |
抄録 | 著者らは既報で,ガソリンサロゲート燃料に適用可能なコンパクトなすす生成モデルを提案した.本研究では,直噴ガソリンエンジンの始動条件において,異なる冷却水温度の実験結果に対してモデル検証を行った.また,下死点近傍で燃料を噴射した場合にすす排出量が増加する傾向に対し,数値解析によって現象評価を試みた. |
抄録(英) | Direct-injection spark-ignition (DISI) engines have high thermal efficiency; however, they also show high soot emissions under cold-start conditions. It is also well known that the fuel injection timing (SOI) has a significant effect upon soot emissions. Therefore, it is important to reproduce effects of the coolant temperature and SOI on soot emissions in design calculations. In this study, numerical calculations of soot emissions from a DISI engine were performed by using a compact-size soot-formation model previously proposed by authors. We discussed the reproducibility of soot emissions by changing the coolant temperature and SOI. In addition, the experimentally observed tendency that soot emission slightly increase under fuel injection timings near the bottom dead center were discussed based on the calculated results. 翻訳 |