直列4気筒ダウンサイジングターボエンジンにおける「軽快感」を満足する音質
Exhilarating Engine Sound of an in-line 4-cylinder Downsizing Turbo-charged Engine
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- 文献番号
- 20214928
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.6
- 掲載ページ
- 1335-1342(Total 8 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 近藤 孝, 2) 望月 計, 3) 磯 和彦 |
著者(英) | 1) Takashi Kondo, 2) Kei Mochizuki, 3) Kazuhiko Iso |
勤務先 | 1) 本田技術研究所, 2) 本田技研工業, 3) 本田技研工業 |
抄録 | ダウンサイジングターボエンジン搭載車で「軽快感」という感性目標を満足する取り組みと、それに伴う直列4気筒エンジンにおける「軽快感」についての研究について記した。サウンドの「軽快感」向上のため感性工学を用い、エンジン開発を行った。また先行研究における音質評価指標の「軽快感」との差異を考察した。 |
抄録(英) | This paper investigates an "Exhilarating" engine sound quality for in-line four cylinder downsizing turbocharged engine. The downsizing turbo engine can realize quietness by lowering the rotational speed in combination with the Continuously Variable Transmission. On the other hand, noise and vibration caused by combustion tends to be a problem at low and middle rotational speed range due to high load operation. The relationship between the rumble sound generated at this engine operation condition and the target "Exhilarating" was clarified. And each part was promoted goal setting and countermeasures for achievement "Exhilarating" engine sound. Furthermore, we considered the difference between the sound quality "lightness" that was clarified in the previous research. 翻訳 |