多翼送風機の翼列の剥離再付着流れと騒音に関する研究
Study on Separation and Reattachment Flow and Aerodynamics Noise of Multi-Blade Fan (First Report)
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- 文献番号
- 20214929
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.52 No.6
- 掲載ページ
- 1343-1347(Total 5 p)
- 発行年月
- 2021年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 小坂 翔, 2) 関 加夫里, 3) 酒井 雅晴, 4) 佐藤 英明, 5) 西島 義明, 6) 榎本 啓士 |
著者(英) | 1) Sho Kosaka, 2) Kaori Seki, 3) Masaharu Sakai, 4) Hideaki Sato, 5) Yoshiaki Nishijima, 6) Hiroshi Enomoto |
勤務先 | 1) デンソー, 2) デンソー, 3) デンソー, 4) デンソー, 5) デンソー, 6) 金沢大学 |
抄録 | 遠心送風機の翼間剥離再付着流れに着目し,2種の静止翼列を用いてその翼間内部に発生する渦流の強さと挙動をPIVを用いて実測した。前縁剥離翼に比べ、翼面剥離翼では壁面の影響で渦スケールが規制されるため2kHz以下の低周波音が発生しにくくなる。しかし剥離域がRe依存性を持つため流速に合わせた翼形状設計が必要となる。 |
抄録(英) | The purpose of this research is to develop a technology to reduce the noise generated from the fan blades in order to reduce the air-conditioner blowing noise. Then, it aims at clarifying the noise generation mechanism of the cascade. The internal flow was observed in detail by conducting a PIV visualization test for a product equivalent cascade and a cascade with reduced interblade separation. In addition, by carrying out simultaneous measurement of noise, it was found that the size of noise could not be determined only by the size of separation. 翻訳 |