カーオーディオシステムの音質評価実験に用いる評価語の選出
Selection of Evaluation Words Used in Sound Quality Evaluation Experiments of Car Audio Systems
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- 文献番号
- 20224590
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.53 No.6
- 掲載ページ
- 1146-1153(Total 8 p)
- 発行年月
- 2022年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 日高 倫明, 2) 鶴田 真理子, 3) 長谷 川光司 |
著者(英) | 1) Tomoaki Hidaka, 2) Mariko Tsuruta, 3) Hiroshi Hasegawa |
勤務先 | 1) 宇都宮大学大学院, 2) 宇都宮大学大学院, 3) 宇都宮大学大学院 |
抄録 | 車室内の快適性に影響するカーオーディオの音質評価のための評価語の選定を目的に,997語の評価語候補からインターネット調査と試聴実験の結果を分析することで評価語11語を選出した.更に嗜好性と選出した評価語の因果関係を分析し,多くの人が望むカーオーディオの音質を明らかにした. |
抄録(英) | This study was conducted to select appropriate evaluation words for sound quality evaluation of car audio systems and to clarify the required sound quality. From the 997 adjectives prepared, 104 were selected as appropriate evaluation words through an Internet survey. Next, a listening experiment was conducted to select words with no overlap in meaning, and the evaluation results were classified by cluster analysis and refined by graphical modeling. As a result, 11 evaluation words were selected, including a preference word. Then, the results of causal analysis using covariance structure analysis showed that ‘Ear friendly’ had the greatest influence on the evaluation word ‘Like,’ followed by ‘Natural’ and ‘Sense of spread.’ This indicates that the sound quality of car audio desired by many people is ‘a natural sound with little stimulation.’ 翻訳 |