含酸素燃料によるディーゼル燃焼の高効率・低エミッション化
Improvements of Thermal Efficiency and Exhaust Gas Emissions in Diesel Combustion with Oxygenated Fuels
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- 文献番号
- 20224592
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.53 No.6
- 掲載ページ
- 1160-1165(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 河辺 隆夫, 2) 井ノ上 和憲, 3) 森 一磨, 4) 石川 友貴, 5) 小橋 好充, 6) 柴田 元, 7) 小川 英之 |
著者(英) | 1) Takao Kawabe, 2) Kazunori Inoue, 3) Kazuma mori, 4) Tomoki Ishikawa, 5) Yoshimitsu Kobashi, 6) Gen sibata, 7) Hideyuki Ogawa |
勤務先 | 1) 北海道大学大学院工学院, 2) 北海道大学大学院工学院, 3) 北海道大学大学院工学院, 4) 北海道大学大学院工学院, 5) 北海道大学大学院工学研究院, 6) 北海道大学大学院工学研究院, 7) 北海道大学大学院工学研究院 |
抄録 | 燃料中の酸素含有率が燃焼特性と排ガス特性に及ぼす影響を実機により調査した。酸素含有率が増加すると、燃料の発熱量低下により噴射期間が増大するが後燃えが低減し、等容度は改善する。しかし、熱効率は酸素含有率27%付近で最大を示し、酸素含有率をさらに増加させても冷却損失が増加するために熱効率は低下する。 |
抄録(英) | The effects of the oxygen content in fuels on the combustion characteristics and exhaust gas emissions were investigated in a diesel engine. The oxygen contents were widely varied with the blend ratio of diglyme, dimethyl carbonate, and diesel fuel, maintaining similar ignitabilities. With increasing oxygen contents, the degree of constant volume heat release increased with reduction in afterburning, resulting in higher indicated thermal efficiencies. However, the indicated thermal efficiency showed a maximum at around 27 mass% of the oxygen content in fuel and further increases in the oxygen contents resulted in lower indicated thermal efficiencies due to larger cooling losses. 翻訳 |