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リターンマップを用いた車両駆動系の非線形振動解析

Nonlinear Vibration Analysis of Vehicle Drivetrain using Return Map

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カテゴリ研究論文
カテゴリ(英)ResearchPaper

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著者1) 山梶 喜弘, 2) 辻内 伸好, 3) 伊藤 彰人
著者(英)1) Yoshihiro Yamakaji, 2) Nobutaka Tsujiuchi, 3) Akihito Ito
勤務先1) エクセディ, 2) 同志社大学, 3) 同志社大学
抄録デュアルマスフライホイール(DMF)が内包する動的バックラッシ特性に起因する不安定な振動現象は,一般的な周波数分析手法であるSTFTを用いても振動挙動の特定が困難であった.そこで本報では,1Dシミュレーションおよび実車実験それぞれにリターンマップ手法を適用し,カオス的挙動の発生について研究した.
抄録(英)A return map method for identifying chaotic behavior due to bouncing-ball dynamics in a drivetrain torsional system is described. In this paper, the method is applied to the unstable vibration behavior caused by the dynamic backlash characteristics of a dual mass flywheel (DMF) to confirm the detected chaotic behavior can be classified as a bouncing-ball system and to show the effectiveness of the method. Both 1D simulation and real vehicle experimental data are used as validation data.

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