リターンマップを用いた車両駆動系の非線形振動解析
Nonlinear Vibration Analysis of Vehicle Drivetrain using Return Map
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- 文献番号
- 20224600
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.53 No.6
- 掲載ページ
- 1212-1218(Total 7 p)
- 発行年月
- 2022年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
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カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 山梶 喜弘, 2) 辻内 伸好, 3) 伊藤 彰人 |
著者(英) | 1) Yoshihiro Yamakaji, 2) Nobutaka Tsujiuchi, 3) Akihito Ito |
勤務先 | 1) エクセディ, 2) 同志社大学, 3) 同志社大学 |
抄録 | デュアルマスフライホイール(DMF)が内包する動的バックラッシ特性に起因する不安定な振動現象は,一般的な周波数分析手法であるSTFTを用いても振動挙動の特定が困難であった.そこで本報では,1Dシミュレーションおよび実車実験それぞれにリターンマップ手法を適用し,カオス的挙動の発生について研究した. |
抄録(英) | A return map method for identifying chaotic behavior due to bouncing-ball dynamics in a drivetrain torsional system is described. In this paper, the method is applied to the unstable vibration behavior caused by the dynamic backlash characteristics of a dual mass flywheel (DMF) to confirm the detected chaotic behavior can be classified as a bouncing-ball system and to show the effectiveness of the method. Both 1D simulation and real vehicle experimental data are used as validation data. 翻訳 |