鉄鋼とアルミニウム合金の塑性流動結合と強度評価
Plastic Flow Joining and Strength Evaluation of Steel and Aluminum Alloys
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献番号
- 20224605
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.53 No.6
- 掲載ページ
- 1247-1252(Total 6 p)
- 発行年月
- 2022年 11月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 研究論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | ResearchPaper 翻訳 |
著者 | 1) 萬波 馨, 2) 安藤 憂利, 3) 西野 創一郎, 4) 富永 亮, 5) 石井 尚憲 |
著者(英) | 1) Kaoru Mannami, 2) Yuto Ando, 3) Souichiro Nishino, 4) Ryo Tominaga, 5) Naonori Ishii |
勤務先 | 1) 茨城大学大学院, 2) 茨城大学大学院, 3) 茨城大学大学院, 4) 青山製作所, 5) 青山製作所 |
抄録 | 本研究では,炭素鋼とアルミニウム合金の塑性流動結合を行い,最適な押し込み荷重とその時の最大結合強度を明らかにした.また,材料の充填状況の観察や充填部硬さの測定によって加工硬化を考慮した結合強度の予測式を提案した.材料流れを可視化することで結合強度向上策を提案した. |
抄録(英) | Plastic flow joining of carbon steel and aluminum alloy was conducted, and joint strength was evaluated by fracture analysis and visualization of material flow to improve joint strength. The pushing load for maximum joint strength is 25kN, and the maximum joint strength was 6.4kN. Filling increased with increasing pushing load. The ring material reached the top of the groove and filled the most when pushed in with a load of 25kN. A prediction equation for joint strength was proposed based on fracture analysis. The predicted joint strength agreed well with the measured values. The flow of material was visualized by two-dimensional mapping of the hardness distribution near the joint. The material is filled into the groove by sliding deformation in the 45-degree direction. Based on the visualized material flow, a method was devised to enhance the filling of the lower groove and improve the joint strength by modifying the groove and jig geometry. However, the joint strength did not increase under the present conditions. 翻訳 |