一般路における路面摩擦特性評価に関する研究
Study on Evaluation of Road Friction Characteristics on Ordinary Roads
- 提供方法
- 他サイトにて提供・販売
- 入手方法の確認はこちら
- 文献番号
- 20234212
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.54 No.3
- 掲載ページ
- 594-601(Total 8 p)
- 発行年月
- 2023年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
---|---|
カテゴリ(英) | Paper 翻訳 |
著者 | 1) 景山 一郎, 2) 栗谷川 幸代, 3) 原口 哲之理, 4) 金子 哲也, 5) 西尾 実, 6) 渡辺 淳士, 7) 松本 学 |
著者(英) | 1) Ichiro Kageyama, 2) Yukiyo Kuriyagawa, 3) Tetsunori Haraguch, 4) Tetsuya Kaneko, 5) Minoru Nishio, 6) Atsushi Watanabe, 7) Gaku Matsumoto |
勤務先 | 1) 先進路面摩擦データベース研究組合,日本大学, 2) 日本大学, 3) 先進路面摩擦データベース研究組合,日本大学, 4) アブソリュート, 5) アブソリュート, 6) アブソリュート, 7) 日本ミシュランタイヤ |
抄録 | これまで実施した実路路面摩擦特性計測手法を用いて,乾燥路および湿潤路における路面摩擦特性について計測結果を示した.次にこれらの特性の速度依存性について検討を行い,速度依存性がほとんど見られないことを示した.さらに路面摩擦の連続表現法について検討を行い,標記法等を示した. |
抄録(英) | Using the road friction measurement method constructed in previous our studies, the measurement results of friction characteristics on dry and wet surfaces are shown. From this comparison, it is confirmed that the characteristics of the wet and dry roads studied so far can be expressed. Next, we study the velocity dependence of these properties. As a result, it is shown that the velocity dependence of μ-s characteristics on ordinary roads is almost non-existent. Finally, a method of expressing μ-s characteristics obtained by continuous friction measurement, which is a feature of this measurement system, is presented. And, it is shown the peak μ and lock μ obtained from these, and also shown the superiority of this measurement method. 翻訳 |