セミアクティブサスペンションにおけるLSTMを応用した状態推定の検討
Study of State Estimation Using LSTM for Semi-active Suspension
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- 文献番号
- 20234499
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.54 No.5
- 掲載ページ
- 1038-1043(Total 6 p)
- 発行年月
- 2023年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Paper 翻訳 |
著者 | 1) 山本 彰人, 2) 山田 一二, 3) 鈴木 茂樹, 4) 田中 亘, 5) 脇田 陸, 6) 石野 柊輔 |
著者(英) | 1) Akihito Yamamoto, 2) Ichiji Yamada, 3) Shigeki Suzuki, 4) Wataru Tanaka, 5) Riku Wakita, 6) Shusuke Ishino |
勤務先 | 1) アイシン, 2) アイシン, 3) アイシン, 4) アイシン, 5) アイシン, 6) アイシン・ソフトウェア |
抄録 | セミアクティブサスペンションではダンパーのストローク速度の推定が必要となる.従来はオブザーバを用いた推定が一般的であったが,本稿ではLSTMを応用した全く新しい手法を提案し,ストローク速度の推定精度を向上させた.その結果,乗り心地性能の更なる改善に成功したため報告する. |
抄録(英) | The study described in this paper aim to further enhance the estimation accuracy of the suspension stroke velocity using the vertical acceleration sensor on the sprung mass. Previous studies have confirmed the effectiveness of including the nonlinear characteristics and delays of semi-active damper in the observer model. However, the observer could not estimate correctly near unsprung resonance point. To solve this problem, we try to use LSTM to estimate the stroke velocity. The effectiveness is verified by carrying out simulations and experiments. 翻訳 |