横力然として振る舞うタイヤ前後力が車両運動性能に及ぼす影響
Effect of Longitudinal Tire Force Acting as Lateral Force on Vehicle Dynamics
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- 文献番号
- 20234500
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.54 No.5
- 掲載ページ
- 1044-1050(Total 7 p)
- 発行年月
- 2023年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Paper 翻訳 |
著者 | 1) 勝山 悦生 |
著者(英) | 1) Etsuo Katsuyama |
勤務先 | 1) トヨタ自動車 |
抄録 | タイヤ横力は車両運動性能を左右する最も重要な役割を果たしている.本稿では,その横力発生メカニズムを考察し,前後力にもそれを模擬する駆動力制御を適用した.その結果,車両の操舵応答性や外乱安定性の向上,ならびにタイヤ負荷率の均等化にも寄与する等,多岐にわたる運動性能の改善が確認できた. |
抄録(英) | Tire lateral forces play the most important role in determining vehicle motion performance. In this paper, we considered the generation mechanism of lateral force and applied a novel driving force control law that simulates lateral force. As a result, we were able to confirm a wide range of improvements in dynamic performance, such as steering responsiveness and disturbance stability of the vehicle, as well as contributing to eliminate unnecessary forces that cancel out each other between diagonal wheels. 翻訳 |