通信型運転支援システムからの情報提示の誤報・未報と過信の影響
Influence of false positive/true negative and overreliance in information presentation in Car-to-Bicyclist V2X system
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- 文献番号
- 20234502
- 文献・情報種別
- 自動車技術会論文集
Vol.54 No.5
- 掲載ページ
- 1060-1066(Total 7 p)
- 発行年月
- 2023年 9月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
書誌事項
カテゴリ | 論文 |
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カテゴリ(英) | Paper 翻訳 |
著者 | 1) 原田 あすか, 2) 金森 等, 3) 阿賀 正己, 4) 横井 康伸, 5) Karatas Nihan, 6) 吉原 佑器, 7) 田中 貴紘 |
著者(英) | 1) Asuka Harada, 2) Hitoshi Kanamori, 3) Masami Aga, 4) Yasunobu Yokoi, 5) Nihan Karatas, 6) Yuki Yoshihara, 7) Takahiro Tanaka |
勤務先 | 1) 名古屋大学, 2) 名古屋大学, 3) トヨタ自動車, 4) トヨタ自動車, 5) 名古屋大学, 6) 名古屋大学, 7) 名古屋大学 |
抄録 | 自転車事故防止の通信型支援システムでは情報の正確性が課題,具体的には自転車の急な方向転換により遭遇しない(誤報)や情報発信無の自転車と遭遇する(未報)場合である.誤報や未報の程度と受容性の関係を調査した.未報時の過信抑制方策として,交通環境リスク提示による運転注意力維持を調査したので併せて紹介する. |
抄録(英) | One of the challenging issues in V2X system to help prevent Car-to-Bicyclist crashes is the information reliability, to be more specific, for the cases where cars do not encounter bicyclists owing to their sudden direction change (false positive) or for those where cars encounter bicyclists with no signal transmission (true negative). Car drivers’ acceptance was investigated to understand the influence of the extent of false positive and that of true negative. To reduce adverse effect by highly relying on receiving the information, an extra investigation aiming to maintain driving attention by offering the fundamental traffic circumstance risk was performed. 翻訳 |