ECU車両組付け時における接触熱抵抗の低減手法及び予測方法の提案
Reduction and Prediction of Thermal Contact Resistance of ECUs Attached to Automobile Chassis
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20215319
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.70-21
- 掲載ページ
- 1-3(Total 3 p)
- 発行年月
- 2021年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年春季大会【オンライン開催】
書誌事項
著者 | 1) 中溝 裕己, 2) Woo Wonsub, 3) Karim Karhadi, 4) 安井 龍太, 5) 篠田 卓也, 6) 伏信 一慶, 7) 富村 寿夫 |
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著者(英) | 1) Hiroki Nakamizo, 2) Woo Wonsub, 3) Karim Karhadi, 4) Ryuta Yasui, 5) Takuya Shinoda, 6) Kazuyoshi Fushinobu, 7) Toshio Tomimura |
勤務先 | 1) 東京工業大学, 2) 東京工業大学, 3) 東京工業大学, 4) 東京工業大学, 5) デンソー, 6) 東京工業大学, 7) 熊本大学 |
勤務先(英) | 1) Tokyo Institute of Technology, 2) Tokyo Institute of Technology, 3) Tokyo Institute of Technology, 4) Tokyo Institute of Technology, 5) DENSO, 6) Tokyo Institute of Technology, 7) Kumamoto University |
抄録 | 車両ECUの放熱において、シャシーなどの車両金属部への熱伝導は主要な放熱経路であるが、金属間の接触熱抵抗の予測が困難であり、定量的な設計が行われていない。本講演では、従来確立されていなかった、筐体製造時のうねりや、組付時のひずみを伴う金属間の接触熱抵抗の低減手法及び予測方法に関して論ずる。 |
抄録(英) | Although the heat conduction to the metal chassis is one of the major heat transfer paths from heat dissipating ECUs, design strategy with quantitative analysis has been a big challenge in automotive industry due to the difficulties in predicting the metal-metal thermal contact resistance (TCR). This work aims at the development of reduction and prediction technique of TCR by considering the waviness and deformation of the ECU enclosure. 翻訳 |