車載型PN計測装置の計測原理の違いがガソリン直噴車のPN排出量評価に与える影響
Influence of Measurement Principle of PN-PEMS on PN Emissions Evaluation for GDI Vehicles
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20215324
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.71-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年春季大会【オンライン開催】
書誌事項
著者 | 1) 志村 渉, 2) 奥井 伸宜 |
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著者(英) | 1) Ayumi Shimura, 2) Nobunori Okui |
勤務先 | 1) 自動車技術総合機構, 2) 自動車技術総合機構 |
勤務先(英) | 1) NALTEC, 2) NALTEC |
抄録 | 自動車の実走行時の排出ガス(RDE)中の粒子状物質の粒子数(PN)は,車載型PN計測装置(PN PEMS)によって評価される.PN PEMSの粒子検出器には,凝縮式(CPC式)と拡散荷電式(DC式)の2つの計測原理が用いられる.本稿では,CPC式とDC式のPN PEMSを用いてガソリン直噴車の台上試験におけるPN排出量を評価した結果について報告する. |
抄録(英) | Particle number (PN) on real driving emissions (RDE) is evaluated with a PN portable emissions measurement system (PN PEMS). There are mainly two principles of particle detector on PN PEMS, i.e. condensation particle counter (CPC) and diffusion charging (DC). In this paper, the PN emissions from gasoline direct injection vehicles on a chassis dyno was assessed with CPC/DC based PN PEMSs to investigate the effect of PN detection method on PN emission evaluation. As a result, the PN emission measured with DC based PN PEMS was up to 26% lower than the one with CPC based PN PEMS. 翻訳 |