モデルベースデザインによるパワートレーン仕様設計の取組(第五報) 固有値計算を活用した低計算コストな乗り心地性能設計
Study on Model-Based Design for Powertrain Specification Low Computational-Cost Design Method for Ride Comfort with Eigenvalue Analysis
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20215350
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(春)
No.77-21
- 掲載ページ
- 1-6(Total 6 p)
- 発行年月
- 2021年 5月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年春季大会【オンライン開催】
書誌事項
著者 | 1) 森田 菜月, 2) 河口 篤志, 3) 阿部倉 貴憲, 4) 松森 唯益, 5) 山中 玄太郎 |
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著者(英) | 1) Natsuki Morita, 2) Atsushi Kawaguchi, 3) Takanori Abekura, 4) Tadayoshi Matsumori, 5) Gentaro Yamanaka |
勤務先 | 1) 豊田中央研究所, 2) 豊田中央研究所, 3) 豊田中央研究所, 4) 豊田中央研究所, 5) 豊田中央研究所 |
勤務先(英) | 1) Toyota Central R&D Labs., 2) Toyota Central R&D Labs., 3) Toyota Central R&D Labs., 4) Toyota Central R&D Labs., 5) Toyota Central R&D Labs. |
抄録 | 走りの性能検討は、車両機構モデルによる動力学計算を必要とし計算コストが大きい。本検討では、乗り心地評価のための動力学計算から抽出した振動モードを、計算コストの小さい固有値計算から得たモード形状で近似することで、動力学計算を固有値計算で置換し、計算コストを削減する手法を提案する。 |
抄録(英) | Model based design is widely used for reducing development period. Running performance, one of the fundamental features of vehicle, needs dynamic calculation using mechanistic model for its design study and takes long calculation time. On the other hand, eigenvalue analysis takes less time than dynamic calculation and gives vibration characteristics such as natural frequency and mode shapes. In this work, dynamic calculation for estimation of ride comfort is replaced with eigenvalue analysis by approximating vibration mode extracted from the dynamic calculation by mode shapes, and that results in reducing time for calculation. 翻訳 |