NARXを用いた車両追従動作のドライバモデルに関する研究
Study of Driver Models for Car Following Behavior using NARX
- 提供方法
- 本サイト上にてダウンロード・閲覧可
- 形態
- 価格
- 一般価格(税込):¥1,100 会員価格(税込):¥880
- 文献番号
- 20216054
- 文献・情報種別
- 学術講演会予稿集(秋)
No.92-21
- 掲載ページ
- 1-5(Total 5 p)
- 発行年月
- 2021年 10月
- 出版社
- (公社)自動車技術会
- 言語
- 日本語
- イベント
- 2021年秋季大会 【オンライン】
書誌事項
著者 | 1) 長妻 治志, 2) 及川 昌子, 3) 廣瀬 敏也 |
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著者(英) | 1) Harushi Nagatsuma, 2) Shoko Oikawa, 3) Toshiya Hirose |
勤務先 | 1) 芝浦工業大学, 2) 芝浦工業大学, 3) 芝浦工業大学 |
勤務先(英) | 1) Shibaura Institute of Technology, 2) Shibaura Institute of Technology, 3) Shibaura Institute of Technology |
抄録 | 本研究はドライビングシミュレータを用いて,高速道路走行時の減速,追従,加速に着目し,データを計測した.そのデータをもとにNARX (Nonlinear AutoRegressive eXogenous)を用いてドライバモデル構築における遅延数といったパラメータの選定を行った.構築したドライバモデルは,NARXのパラメータとモデル精度,モデル構築に要する時間により評価を行った. |
抄録(英) | This study aimed to construct the driver model using NARX that the ego vehicle drove on highway. The data measured by a driving simulator, included the deceleration, the following and the acceleration as the driving characteristics. Since NARX used current and past data as the input, it had the advantage of being able to learn data that was ordered in time. We investigated the appropriate parameters by changing the number of input delays, output delays, and so on. For each parameter, we evaluated the relationship among parameters of NARX, the model accuracy, and the constructing time of the driver model. 翻訳 |